Lovbrudd på Vetan i Færder (09.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Haukemyr (60m)
Ascents Vetan (100m) 09.07.2021 18:36
Visits of other PBEs Haukemyr (60m) 09.07.2021 18:36

Kjørte ut til Nøtterøy, hvor Vetan er høyest i det som tidligere var Nøtterøy kommune. I dag er dette kommunetoppen til Færder kommune, som er en sammenslåing av Nøtterøy og Tjøme. Dette er et litt spesielt fjell. Selve toppunktet ligger på militært område og er derfor inngjerdet med piggtrå. Det er strengt forbudt å gå inn der. Hadde lest et par turrapporter i forkant, og visste at det fantes muligheter til å komme seg under gjerdet. Spennende skulle det i det minste bli. Da jeg kom kjørende ned til Haukemyr, så jeg at bommen foran veien opp til toppen stod åpen. Jeg valgte derfor å kjøre og tenkte jeg kunne se hvor langt opp jeg kom med bilen.

Hullet i gjerdet

Jeg kom faktisk helt opp til gjerdet ved det militære området. Fikk umiddelbart dårlig samvittighet. Jeg hadde jo ikke kjørt helt opp til noen av de andre kommunetoppene. Dersom jeg gjorde et unntak på denne, tror jeg samvittigheten hadde gnaget for mye i ettertid. Jeg snudde derfor, kjørte helt ned igjen til Haukemyr ved bommen, tok beina fatt og jogget helt opp igjen.

Da jeg var tilbake ved gjerdet på det militære området, gikk jeg mot høyre og lette etter en åpning. Var glad jeg var alene for øyeblikket, for det jeg nå drev med, ville nok bli ansett som både desperat og mistenkelig aktivitet.

Mens jeg fulgte gjerdet rundt innstallasjonen, innså jeg at de hadde vært påpasselig med å tette alle mulige innganger. Jeg endte opp med å ta meg ned i en kløft, for så å forøke å klyve opp en bratt hammer og gjennom en åpning. Til min store overraskelse, var selvsagt dette også forutsett av de som ville stenge slike som meg ute. Det jeg ikke så nedenfra mellom greinene på trærne, var at det var surret piggtrå i åpningene. Stakk derfor hodet rett inn i dette og viklet meg inn. Med noen grimaser og rolige bevegelser, kom jeg meg ned igjen uten skader.

"Jeg gir meg faen ikke!" tenkte jeg. Skulle inn der. Da jeg nesten var kommet helt rundt gjerdet på andre siden, så jeg plutselig et stort hull i gjerdet. Som en åpenbaring. "HALLELUJA!!" Var det eneste jeg tenkte. Her kunne jeg bare smette rett gjennom uten å tenke på åling under gjerdet eller piggtrå i hodet.

Gikk nå rett opp på toppunktet, som er ved en rusten stang i en røys. Deretter ned og ut igjen gjennom gjerdet før jeg gikk langs med dette motsatt vei enn der jeg kom fra. Hadde spart tid om jeg bare hadde valgt å følge gjerdet mot venstre til å starte med, for da hadde jeg ikke hatt noen hindringer.

Stoppet innom postkassen og skrev meg inn i boken her. Fant noen skremmende beskjeder her. Sikkert bare noen barn/ungdommer som har lekt og køddet. Kom deretter ut på veien igjen og jogget deretter ned igjen til bilen mens jeg lurte svært på om gjerningsmannen/kvinnen som har klippet hull i gjerdet, er medlem av Peakbook. Nekter å tro at noen som ikke samler på kommunetopper har gjort dette. Denne turen ble i hvert fall et flott og morsomt minne.