Hisåsen i Lillesand - En etterlengtet sol og sti (08.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Hisåsen P-lomme (60m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Hisåsen (234m) 08.07.2021 19:16
Visits of other PBEs Hisåsen P-lomme (60m) 08.07.2021 19:16

Etter turen på Vehusknausen i Kristiansand, hadde jeg nå beveget meg oppover sørlandskysten til Lillesand, hvor Hisåsen var målet. Været var nå blitt vesentlig bedre utover dagen og nå var det strålende sol. Jeg skulle også avslutte dagen med en snill tur, hvor jeg startet med vei og avsluttet med sti til toppen. Etter en lang dag med mye regn, brøyting i terreng og navigering, skal jeg innrømme at en sti og litt sol var både etterlengtet og fortjent.

Jeg parkerte ved bommen til den sørlige inngangen til anleggsveien som går igjennom Vassdalen. Her satte jeg meg på sykkelen og tråkket innover denne veien. Fant fort ut at jeg måtte lukke munnen, for det var mye fluer og mygg her. Måtte ha på solbriller for å beskytte øynene.

Utsikt fra Hisåsen
Stien opp mot Hisåsen fra anleggsveien starter som en kjerrevei

Tok til høyre der hvor veien deler seg. Ved det som blir kalt for Middagsplassen satte jeg fra meg sykkelen og fulgte så den gode og gulmerkede stien til fots oppover mot Hisåsen, som i starten er en kjerrevei og blir smalere lenger oppe. Herlig å sprette på de tørre steinene. Ankom toppen etter kort tid. Stor og flott varde her oppe ved trigpunktet, som også er høyeste punkt. Litt utsikt var det også. Skrev meg inn i boken og startet på returen. Løp med litt fart nedover svabergene og stien. Rett og slett herlig. Nede ved anleggsveien satte jeg meg deretter på sykkelen og tråkket i vei tilbake til bilen.

Toppen av Hisåsen

Kvelden var enda ung, så jeg valgte å kjøre inn til Grimstad for å se meg litt rundt nede ved havnen her. Veldig koselig by. Kjørte deretter til en camping like ved utkanten. Her hev jeg meg uti sjøen før en bedre middag på primusen.