Hestmannen (05.07.2021)

Written by Hawkeye (Finn Olav Ulvund) GSM

Ascents Hestmannen (571m) 05.07.2021

Fra Kilboghamn hadde vi tenkt oss ut i Rødøybassenget og Selsøya for å bestige Hestmannen. Det startet dårlig da vi ikke fikk være med ferga til Jektvika pga kapasitetsproblemer. Så istedenfor å vente på neste, samt vente lengre på hurtigbåten ut til Selsøya, så bestemte vi oss heller for å prøve å nå den fra Tonnes. Fremme her måtte vi spørre en fem-seks personer, før vi traff på Karl Arntzen tlf 916 93 804, som sa seg villig til å transportere oss ut og tilbake med en av båtene sine.

Vi ble satt i land ved bryggneset, og avtalte å ringe han da vi var på vei med igjen. Fulgte veien, tok første til venstre, så første til høyre før vi traff på stien til toppen. Fulgte den gode stien opp til "vendepunktet" (den øverste av de to mastene), deretter klyving som starter rett ved liten bu/bygning på høyre side for den øverste masta når man ser oppover mot toppen.

Returnerte samme vei, og var nede igjen ved bryggneset etter 2,5 timer.