Rauland-ferie: Batnehov - Vinje (08.07.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Uppheim (745m)
Endpoint Uppheim (745m)
Ascents Batnehov (845m) 08.07.2021 18:48

Frida og Julie ville prøve hundekjøring med Telemark Husky Tour denne kvelden. Det foregikk på Kråmvikvegen nord for Raulandsgrend. Etter at de var sluppet av der og hadde dratt avgårde på sin lille utflukt, kjørte jeg til Runningdalen på østsiden av Totak. Der spurte jeg en lokalkjent kar om det gikk sti/vei til Batnehov, og hvor jeg kunne starte fra. Han anbefalte å kjøre opp til en trafostasjon, og så følge en traktorvei opp langs et jorde i starten. Jeg fulgte tipset hans, og var snart oppi skogen hvor traktorveien fortsatte videre helt til masta ved toppen. Mot slutten var det mer gjengrodd, og det virket ikke som det var veldig mye trafikk her. Selve toppunktet er 50 meter nordvest for masta, på en bergknaus som stikker litt opp fra det ellers flate toppområdet.

Like før jeg nådde toppen fikk jeg en SMS fra jentene om at de var halvveis, og var på vei tilbake. Jeg fikk det da litt travelt, så oppholdet på toppen ble veldig kort. Retur samme vei, og i et litt høyere tempo enn hva jeg normalt ville hatt.

Fra toppen av Batnehov (845) var det gløtt av utsikt mellom grantrærne i vestlig retning.
Toppunktet på Batnehov (845).
Fra returen, hvor jeg straks er tilbake blant gårdene og husene langs Runningdalen. Det store vannet er sørenden på Totak.