Fisketur i Børgefjell Nasjonalpark (03.07.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Vann 839 sør for Raajnese (844m)
Ascents Dåeriesbahkoe (1,024m) 03.07.2021
Nursfjellet, Noeresfiellie (1,181m) 03.07.2021
Raajnese (965m) 03.07.2021

Kjørte i opp til Røyrvik Kommune. Fortsatte etter vei 7024 til Vester-Vallervatnet. Parkerte ved en veistubb som går mot ei marmorgrotte. Kun fire kilometer inn til svenskegrensen fra her. Jeg hadde med barnebarna Oliver og Terje på turen. De er svært ivrige fiskere. Turen i dag skulle gå til den sørligste delen av Børgefjell. Dette er et lite besøkt område da det er lite med stier her, og med en del motbakker oppover, med en del bjørk og kjerr. Men etter studering av PB oppdaget jeg at Otto og Johan hadde besøkt området i 2013, uten at dette kom som noen stor overraskelse. Fredag gikk vi opp til det fiskeløse vannet 839, hvor vi slo opp teltet. Neste dag gikk vi opp til fjellet Raajnese med stor varde på toppen. Gikk videre ned til Henrikvatnet (747) hvor fiskingen startet. Jeg fisket ikke. Når man samler på PB- topper er fiskingen et heft. Det er jo mye bedre å ta med Real Turmat. Da kan man diske opp med Laks, bacalao eller torsk i kremet karrisaus. Middag ferdig på åtte minutter. Guttene fikk seks fine ørreter i Henrikvatnet og i den lille tjønna Arntjønna. Mens de fisket gikk jeg en runde opp til Nursfjellet. På snøflaket opp mot toppen lå det kanskje hundre reinsdyr (tell på bildet) så jeg tok en omvei på kanskje en kilometer for å unngå å jage bort reinsdyrene. Det var svært mye insekter i det varme været. mest klegg, blinding og en trekantet fluetype med grønne øyne, som beit stykker ut av huden, som begynte å blø. På toppen av Nursfjellet er det en varde ved trigpunktet, men høydedata har en topp 80 meter øst for TP som er 70 cm. høyere. Jeg fortsatte videre etter fjellryggen ned mot vann 907 og videre øst mot fjellet "Øst for Nursfjellet" på 1024 moh. Her er det en liten varde rett undertoppen. Lett opp hit. Fortsatte sør og ned til Henrikvatnet som forøvrig også har ei fin sandstrand med bademulighet. Vi tok med oss ørreten tilbake til teltet og laget oss en ørretpanne ala Monsen. Tre nye pb-topper på denne turen.
Statistikk:
Røyrvik 8-9-10/66
Trøndelag 750-751-752/1560

Veien inn til Røyrvik City
Jeg trodde ballblom var en hageplante, men det var flere kilometer med ballblom i Børgefjell sør
Teltplassen ved vann 839
Trigpunkt og varde på Nursfjellet
Denne steinrøysa skal angivelig være 70 cm høyere enn varden bak
Nursfjellet sett fra Nursfjellet øst
Liten varde under toppen på "Øst for Nursfjellet"