I lekent terreng til Bynuten (06.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Seldalsheia parkering (292m)
Characteristic Jogging
Ascents Bynuten (671m) 06.07.2021 13:51
Visits of other PBEs Myrlandsheia parkering (293m) 06.07.2021 13:51

Jeg hadde campet utenfor et gammelt klubbhus/lokale ved Gjesdal idrettspark i Ålgård. Pakket tingene og kjørte opp til Seldalsheia parkering, som er utgangspunktet for turen til Bynuten, som er kommunetoppen i Sandnes. På lik linje med for eksempel Gullfjelltoppen, ligger Bynuten ganske avsides fra bykjernen. Med kjøringen og turen i seg selv, vil nok de fleste se på den som en god dagstur.

Bynuten

Fra Seldalsheia følger man grusvei i starten. En kan velge mellom to alternative ruter opp til toppen. Den ene går via nord og den andre via sør. Jeg valgte altså sistnevnte.

Godt skiltet
Leken sti

Jeg tok av på første sti til venstre. Godt skiltet her. Stien slynger seg gjennom flott, småkupert og variert terreng, og var en drøm å løpe på. Mye stein av variert størrelse gjør det til en leken tur. Møtte ikke et menneske før oppstigningen fra Storatjørn. Ved vann 540 går stien egentlig rundt på sørsiden, men jeg ville heller hoppe på de store steinblokkene på nordsiden. Gikk nok fortere også.

Utsikt fra Bynuten

Jeg skuet oppover sørveggen på Bynuten. Her må det vel finnes en del flotte klatreruter. Det så i hvert fall innbydende ut. Fast og fin stein. Var inne på tanken om å skrå nordover og rett opp da jeg synes stien gikk ganske langt rundt, men i frykt for en bomtur, valgte jeg å følge stien hele veien. Kom omsider opp på topp-platået og her blåste det jammen godt. Kom omsider opp til toppvarden, hvor jeg kunne søke ly. Stor og flott varde på toppen her. Skrev meg inn i boken og nøt den flotte utsikten i noen minutter før jeg returnerte samme vei. Nå hadde jeg medvind.

Gjengen jeg tidligere hadde passert, traff jeg på lenger nede igjen. De hadde snudd. Jeg kunne forsikre dem om at det var en klok avgjørelse og at det blåste hunder og katter der oppe. Da jeg ankom bilen igjen, begynte det å regne bare noen minutter senere. Jeg ble litt betenkt angående turen til Vinjakulen, som var neste topp på programmet. Hadde en halvveis avtale med Fredrick om å ta denne med han om 1,5 timer, men han kunne ikke være med likevel. Jeg sjekket værmeldingen og det så ikke bra ut. Styrtregn og vind opp i liten kuling. DET gadd jeg ikke. Besluttet derfor å kjøre til Jæren for å ta noen lavere topper som passet bedre til været som nå herjet.