Rauland-ferie: Mjøltenuten - Vinje (06.07.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Mjøltenuten p-lomme (949m)
Endpoint Mjøltenuten p-lomme (949m)
Ascents Mjøltenuten (1,123m) 06.07.2021 14:25
Visits of other PBEs Mjøltenuten p-lomme (949m) 06.07.2021 13:25

Endelig skulle det bli oppholdsvær noen timer. Til og med noen solgløtt var det mulighet for, og det måtte vi utnytte. Målet ble turen som sto øverst på ønskelista denne uka vi skulle tilbringe på hytta ved Rauland, nemlig Mjøltenuten (1123). Den så vi rett opp mot fra plattingen utenfor hytta, og virket stilig og nesten litt luftig på toppen. Kort var det å kjøre også, og det var ikke mange minuttene vi satt i bilen innen vi parkerte i lomma på veiens (Kvambekkheii) høyeste punkt.

Fra parkeringslomma går det sti helt til toppen av Mjøltenuten. Litt vanskelig å se nøyaktig hvor stien startet fra veien pga småkratt, men vi så den noen meter unna på andre siden av et lite, vått område.

I begynnelsen går stien oppå en noe småkupert rygg. Deretter inn i Sløkedalen, og så litt brattere opp siste bakken mot toppen. Da vi var kommet dit hvor det begynte å stige mer oppover fra Sløkedalen, valgte vi feil i et stidele og endte med å gå i terrenget opp en ganske bratt rygg. Etterpå møtte vi stien igjen før den aller siste kneika mot toppen. På returen fulgte vi stien hele veien, så det GPS-sporet er det som viser hvor stien går.

Selve toppen på Mjøltenuten (1123) var, som ventet, utrolig fin med nydelig utsikt. Sola var dessverre borte mens vi oppholdt oss ved toppvarden, og i brisen ble det noe småkjølig. Derfor ruslet vi ned igjen litt tidligere enn hva vi hadde gjort i knallvær. For dette var virkelig en super topp som slår mange av de høyere tindene!

Parkeringslomma hvor stien starter. Mjøltenuten i bakgrunnen.
På stien til Mjøltenuten, som er i bakgrunnen.
Pause ved det største tjernet vi passerte underveis mot Mjøltenuten.
En liten stopp ved noen bratte steinblokker underveis mot Mjøltenuten.
Vi gyver løs på siste kneika mot toppen av Mjøltenuten. Toppvarden kan skimtes øverst på fjellet litt til høyre for midten av bildet.
På toppen av Mjøltenuten (1123). Innsjøen nedenfor til venstre er Lognvikvatn. Hytta vi leide ligger i skogen temmelig midt i bildet, til høyre for vannet.
På toppen av Mjøltenuten (1123). Utsikt sørover.
Vi står på Mjøltenuten (1123) og ser over mot Heidalsnutan (1103), som er nærmeste fjellet bak, til venstre i bildet. Turen dit gikk vi på feriens siste dag.
Utsikt mot vest fra Mjøltenuten. Luna nyter den flotte utsikten.
Ganske vått enkelte plasser i terrenget og i stien. Her fra tilbaketuren, hvor vi fulgte stien hele veien.
Fra returen, hvor vi er tilbake ved det største tjernet vi passerte. Luna vurderer sterkt om det er verdt å ta en dukkert for å hente pinnen som ble kastet uti vannet.