Styggedals- og Maradalstraversen (29.06.2021)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Sentraltinden (2,347m) 29.06.2021
Sør for Sentraltinden (2,130m) 29.06.2021
Store Styggedalstinden Østtoppen (2,387m) 29.06.2021

Tur over Styggedals- og Maradalsryggen med Nortind kull 17 på vårt avsluttende alpekurs. Ferden ble gjennomført med bivuakk på Sentraltinden. Jeg klatret sammen med Vegard begge dagene, og Endre var med oss som vegleder den andre dagen. Vi startet turen i Helgedalen kl. 05.00 og gikk i rolig tempo opp til Gjertvassbreen. Opp til Gjertvasstinden klatret vi via Nordpilaren som jeg har klatret på våren en gang tidligere. Først opp ei renne som starter på nordøstsida av pilaren og som runder inn i nordvestsiden før klatringen begynner midt på pilaren. Klatringen opplevdes som skarpere nå på sommeren enn på våren da det var mye snø å gå på. Vi hadde med et 50-meterstau som var perfekt for oss to. Vi klatret vel omtrent fem eller seks taulengder opp til den neste store snøhylla. Mye klatring rundt grad 4-5, og mye var fortsatt vått pga snøsmelting. Fra snøhylla var det lettest ut på venstre side av pilaren via snøfelt og renner til toppen. Omtrent tre taulengder før vi rundet ut på høyre siden av pilaren det siste stykket til toppen.

Styggedals- og Skagastølsmassivet sett fra nord.
Gjertvasstinden i bakgrunnen.
Innstegsrenna på Nordpilaren.
Klatringa i starten på Nordpilaren.
Store Styggedalstinden.

Ned fra Gjertvasstinden vandret vi på snøfeltet et stykke ned før vi tok to rappeller ned til skaret. Terrenget videre mot Sentraltinden er kjent for de fleste, eller er omtalt på bloggen her tidligere. Vi tok oss god tid og hadde en del pauser. Derfor var vi ikke på toppen før etter 14,5 timer på tur denne dagen. Det ble en kald natt, så jeg var glad for å ha tatt med den tjukke soveposen. Vi fant noe vannsig i nærheten av toppen som vi utnyttet før det ble for sent på kveld.

Soloppgang fra toppen av Sentraltinden.
Storen og Vetle Skagastølstinden.
Morgenstemning med utsikt mot Store Styggedalstinden.
Klyving nedover Maradalsryggen.
Nedover fra Jernskartinden mot Slingsbybreen.
Vegard tok sjansen på å følge isflak på Skagastølsvatnet, og det gikk overraskende bra!

Det ble en fin tur ut Maradalsryggen neste dag. Mye utfordrende sikringsterreng. Spesielt nedover der man runder Sentraltinden i vestsiden. Nydelig klatring (3+) direkte opp til Sør for Sentraltinden! Bratt bøtteballett. Vi rundet hammeren mot Nørdre i vestsiden før vi gikk opp igjen på toppen. Valgte å følge ryggen nokså direkte etterpå og ta en rappell ned Kims riss. Tok også en rappell ned fra S3. Da vi var nede ved Jernskartinden kuttet vi ut korttauingsøvelsen og vi fortsatte ferden som "oss selv". Fine snøfelter ned til Slingsbybreen. Gikk nok litt feil i øvre del, men kom innpå rett gallerisystem etter hvert. Fortet oss forbi sigesprekkene i nedre del før vi tok på oss tauet over Slingsbybreen. Gikk nesten hele veien over breen som et 45 graders vinklet vandrelag som gikk parallelt pga mange horisontale og djupe sprekker. Videre greit forbi Berges Chaussé til Bandet og ned igjen til Turtagrø. Mye fin snø å jogge på ut Skagadalen. Avsluttet turen med et deilig bad i kulpen i Helgedalselvi. Tilbake ved Turtagrø etter drøyt 11 timer på tur.