Knutsholstinden via Knutsholet (27.06.2021)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Midtre Knutsholstinden (2,170m) 27.06.2021
Store Knutsholstinden (2,341m) 27.06.2021
Søre Nål på Knutseggen (2,072m) 27.06.2021
Visits of other PBEs Gjendebu (990m) 27.06.2021

Tur med Nortind kull 17 på vårt avsluttende alpekurs. Vi ankom Gjendebu kvelden i forveien og fant ut at vi kunne leie kanoer (2 stk) og robåt (1 stk) da vi hadde planer om å gå Store Knutsholstinden via Knutsholet. Det var helt genialt for å slippe en kronglete marsj langs Gjende. Begynte grytidlig neste morgen (kl. 05:00) og padlet oss over vannet til utoset der elva fra Knutsholet kommer ut. Var en fin sandstrand til å komme i land der. Padleturen tok snaue 45 minutter. Videre grei marsj opp langs vestsiden av elva opp til Knutsholet. Enkelte plasser var det til og med antydning til et tråkk.

Veien opp mot Knutsholet sett fra Gjendebåten.
Litt buldring kvelden før turen. Flere fine buldresteiner ved Gjendebu!
Kanopadling i morgenlyset.
Ro, ro, ro din båt.
I land og klar for vandring.
På vei oppover fra Gjende.
Inne i Knutsholet.
Fjellskrinneblom.
Ved innsteget til breen.
Overgangen mellom breene. Opp ei litt løs renne.
Oppover den øvre breen.
Nørdre Knutsholstinden.
Forsering av den øvre bregleppa.
Fint i Knutsholet.
Mot Mesmogtinden.
Svartdalen og nordover.
Sørover fra toppen.
Knutsholet og omkringliggende tinder.

Turen opp fra Knutsholet startet med brevandring. Her er det i grunn kun vanlig snø i vestkanten om man ønsker å vente med å ta på tauet. Videre var det et parti med litt løs klyving i ei renne for å komme opp til breen på østsiden av Knutsholstindryggen. Derfra var det brevandring helt opp til ryggen like nord for stortoppen. Forserte et parti midtvegs som var nokså bratt der vi satt en styringsforankring, og i toppen måtte vi forsere ei bregleppe. Nydelig atkomst som jeg nok kommer til å bruke ved en senere anledning.

Søre Nål.
Lars Martin i rappell ned fra Søre Nål.
Siste taulengde opp på Søre Nål.
Rappell ned fra Søre Nål.

Da vi var oppe på ryggen gikk vi opp til toppen. Litt klyving i starten ut mot vestsida, og etter hvert temmelig enkelt terreng. Etter en god lunsj på toppen fortsatte vi tilbake igjen og videre nordover til Midtre Knutsholstinden. Var noen ganske luftige partier her, og veldig god trening for å øve på korttauing med to gjester. Vegard var min makker i dag, og Endre var vår vegleder. Avsluttes med en flott taulengde på fast fjell til toppen av Midtre Knutsholstinden. Etterpå gikk vi bort til Søre Nål og klatret denne fra sørsiden. Først en taulengde opp på ryggen fra snøfeltet på sørsiden, deretter en taulengde videre til toppen. Husk å runde hjørnet litt mot venstre først før man klatrer opp (grad 4). Veldig fin klatring fra denne siden selv om det er noe lettere fra nord. Vi skjøtet sammen tauene og rappellerte ned igjen mot øst. Det hadde muligens holdt helt ned med ett 60-meterstau.

Knutseggen sett fra nord.
Mot Gjendebu.
Ro oss hjem igjen.

Returnerte i vandrelag på breen nord for nålene og videre ned til båtene. Husk å ikke slippe deg for lavt når man runder rundt Nørdre Knutsholstinden, selv om det er fristende. Da ender man kun opp i et svahelvete. Middagen på Gjendebu smakte utmerket!