Bispen (04.07.2021)

Written by Toppturola (Ola Lund Renolen)

Ascents Bispen (1,461m) 04.07.2021

Vi var på vei fra Sunnmøre 4.juli 2021 etter to fantastiske dager på Patchellhytta med en enkel tur til Slogen og en litt mer krevende til Smørskredtinden da vi stoppet på toppen av Trollstigen for å se hvor langt opp på Bispen vi kom. Fra veien ser den fryktinngytende ut og med erfaringen fra Smørskredtinden og en turbeskrivelse som sier at den er svært krevende var vi litt betenkt. Men veien opp til Bispevannet og langs Bispevannet var som en søndagstur i parken og da vi begynte å ta ut høyde og runde rundt for å gå opp nordryggen sørover igjen stoppet vi for en kort lunsj med luftig utsikt mot Isterdalen og Åndalsnes. Da vi var klar for å ta de siste 200 metrene (som ikke virket skumle lengre) kom det et følge ned som hadde det litt travelt. Store tunge mørke skyer kom østfra, og vi kunne høre torden. Vi snudde og rakk akkurat ned til bilen før regnskyllet kom. På vei ned den siste lia glimtet det til med lyn også.
Det føltes riktig å snu. I hvertfall da vi hørte på radioen rett etterpå om den tragiske ulykka på Sunnmøre hvor to unge søstre på 12 og 18 var drept av lynet. Uværet gikk raskt over. Da vi var nede i Romsdalen og begynte bilturen oppover mot Dombås var det plutselig strålende sommervær igjen.