Klimatopp 1, ny kommunetopp Vik i Sogn, Nummestolane (01.07.2021)

Written by Snilen (Lars)

Start point Grønsberg
Endpoint Grønsberg
Ascents Nummestolane (1,640m) 01.07.2021
Visits of other PBEs Grønsberg p-lomme (445m) 01.07.2021

Varmere klima har gjort at breer smelter og Fresvikbreen har det tydelig gått hardt utover. Nummestolane på 1640 meter over havet er nå høyeste topp i Vik i Sogn ifølge kartverket.

Det ble en klimavennlig reise fra Falkensten til Vik, med 2 tog og 3 busser. På campingen på Vik fant jeg Bestemor, og vi varmet opp kvelden før med en god pizza, mens badelivet florerte på playaen på Viksøyri. Artig å rusle en tur til gode gamle Vik Verk og se at bedriften fortsatt driver på. 30 år siden jeg hadde mye edb-jobbing der, men jeg så ingen kjente fjes fra gamle dager.

Vi startet relativt tidlig opp og fant en parkeringslomme rett ovenfor Grønsberg. Skilt på grinda ovenfor og litt subbing nedi med den lave bilen gjorde at vi droppet å kjøre videre oppover. Bratt oppover jordene, og vi fant stien ved en løe rett over jordet. Noe gjengrodd oppover, før vi svingte til høyre mot Flateng. Derfra lang vandring i åpent terreng opp til bekken fra 1453-vannet. Det ble en del stopp for å hilse på de menneskekjære sauene til Jon. De sleika oss reine for svette, og lot ikke maten vår være i fred.

Oppe på vannet var det delvis svaberg og delvis sne i mer slakt lende mot toppen. Fresvikbreen kunne vi greit se over, så den har nok smeltet godt ned de siste årene.

Efter litt avslapping på toppen ruslet vi ned igjen til Grønsberg, kjøpte kortreiste bær og gammalost, før vi fortsatte til Førde. Der ble det for meg en helt ny opplevelse for meg. Bestemor skulle på en vernissasje, en åpning av en kunstutstilling. Ny opplevelse for meg, og jeg lærte meg et nytt fremmedord.

Det ble seint før vi kom til Svelgen, jeg kjørte oss vill i denne metropolen, før vi fant veien opp til starten på neste klimatopp.

Sauene til Jon ved Flateng
Uvanlig menneskekjære fårikål-ingredienser
To bæærter
Oppe ved 1453-vannet
Agurk på toppen
Fresvikbreen har nok krympet litt
Bestemor på toppen
Flott utsyn over Sognefjorden
På Vernissasje i Førde, med iran-inspirerte kunstverk, artig for oss som har vært på tur i Iran tidligere.

Gratulerer med Nummestolane ..

Written by knutsverre 05.07.2021 21:16

til deg og bestemor, Lars! Kjekt å se at du blåser liv igjen i ditt gamle kommunetopp prosjekt. Artige bilder og ditto turrapport! Har du fått ny Nisselue? Trodde den kun var til utenlandske topper...?

Sv: Gratulerer med Nummestolan

Written by Snilen 05.07.2021 21:43

Enkelte strafferunder dukker opp når breene smelter. Keipen i Flora/Kinn kommune dagen efter ble en høydare :) Nisselua var med, men mest av. Solhatt var et mer passende hodeplagg disse dagene i Sogn.