Elgspiggen (03.07.2021)

Written by monakalvå (Mona Kalvå) GSM

Ascents Elgspiggen (1,604m) 03.07.2021
Start ved Spekedalssætra. Turmålet i sikte
Følg den største og mest naturlige stien oppover. Den er stort sett merket med rød-oransje papirbånd og varder. Ved første store veivalg av sti (se bilde) skal du til høyre. Det er en del stier og dyretråkk i området men følg papirbånd og varder.
Nå begynner stien å dreie mot høyre og går bortover langs fjellet. Underveis er det fort gjort å velge feil sti. Følg med på vardene, i dette krysset (bilde) skal du til venstre. Stien fortsetter langs fjellet.
Neste vanskelig stikryss er ved en trekantet sten med en del løse stener og bånd på (bilde) Her skal du også til venstre, se oppover så ser du en større sten med varde på. Når du har kommet så langt blir det lettere å følge stien som går et godt stykke forbi toppen før den begynner å dreie opp i steinura og langs eggen til høyre for toppen. Nå følger du tråkk og varder helt til topps. Det ser verre ut enn det er � Ha med nok vann! Finnes ikke vann å fylle på flaskene oppi fjellet.