Kjerrberget - Høyest i Sola (05.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Kjerrberg Terrasse (40m)
Ascents Kjerrberget (101m) 05.07.2021 14:28

Kjerrberget stod for tur. Dette er Sola sin kommunetopp. Jeg kjørte opp til Kjerrberg Terrasse på vestsiden av toppen og tok sjansen på å stå parkert på besøksplassen utenfor boligblokkene uten å få bot. Jeg fulgte noen trapper opp til inngangspartiet til blokkene og fant en sti i enden. Fulgte denne før jeg krøp under et strømgjerde og krysset et jorde med beitende kyr. Deretter over et nytt gjerde og opp en ny sti før jeg stod på toppen. Grei utsikt. Et sylinderformet rør som kunne minne om en slags varde var avsperret med et piggtrågjerde. Lurte svært på hva dette var og jeg hoppet over for å sjekke om det var noe oppi røret. Ikke noe spesielt her, så det forblir uvisst hva dette var.

Høyeste punkt er ved trigpunktet. Returnerte samme vei og unngikk bot. Kjørte nå videre til Sandnes. Her besøkte jeg Torjus og Maren i huset deres og fikk endelig hilst på de to sønnene, Syver og Sverre. Det var godt med en dusj og bedre middag. Ettermiddagen gikk med til prating om gammelt og nytt før jeg omsider dro ut i regnet på jakt etter en camp for natten. Endte opp med å slå opp teltet utenfor et gammelt klubbhus/lokale ved Gjesdal idrettspark i Ålgård. Her hadde jeg også tak over hodet når jeg skulle steke pølsene mine på primusen. Hadde tilbudet om å overnatte hos Torjus og Maren, men jeg var jo tross alt på tur. Uansett veldig kjekt å besøke dem.