Signalhaugen - Høyest i Randaberg (05.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Todneim (53m)
Ascents Signalhaugen (75m) 05.07.2021 12:47

Etter å ha campet på et jorde på Sokn kjørte jeg videre til Randaberg. En ganske så flat kommune der høyeste punkt, Signalhaugen er i det lave sjiktet. Jeg parkerte utenfor en gård ved Todneim. Privat eiendom, men det var ingen her nå. Herfra er det bare 500m til toppen.

Hoppet over et strømgjerde og fulgte anleggsveien som går et par hundre meter i retning toppen. Nå befant jeg meg midt ute på et beiteområde for kyr, og jeg fikk selvsagt mye oppmerksomhet. Jeg hater å være innesperret blant kyr. Har aldri likt det, så jeg holdt så god avstand som jeg klarte.

Kom til en trapp som gikk over steinmuren. Passerte så en bålplass og deretter en kort marsj gjennom buskene før jeg stod på toppen. Dette er en typisk kommunetopp for spesielt interesserte, men spesielt interessert er man jo uansett når man driver med dette. Tre korte og rustne jernstenger markerer trig og toppunkt rett ved siden av en steinmur med et gjerde over. Ingen utsikt. Hoppet over på andre siden av gjerdet bare for å ha vært der, men er ikke noe høyere på denne siden.

Returen tok jeg samme vei, men nå hadde denne ruten fått et crux. Kyrene hadde forflyttet seg og jeg måtte liste meg rolig mellom to av dem mens de stirret intenst på meg. Med nyhetsartikkelen om mannen som ble angrepet av en ku friskt i minnet, var pulsen min på arbeidsnivå. Med det samme jeg så at jeg var på trygg avstand, spurtet jeg av gårde så kumøkken spant etter meg. Et nytt sprang over strømgjerdet før jeg ankom bilen og fortsatte mot Stavanger.