Flott tur i nydelig høstvær (27.09.2010)

Written by AnneliH (Anneli Horgen)

Ascents Stora Blåfjell (1,253m) 27.09.2010

Etter turen på Ombo, telte jeg på knappene for å finne ut av om jeg skulle fortsette Rogalandsraidet. Nesen var tett og kroppen tung, men det var fristende å i hvert fall kjøre opp til dammen for å se utgangspunktet - og da var vel valgtet tatt :) Kjørte ruta Nesvik- Jøsenfjorden-Gullingen og videre til endes av anleggsveien til Blåsjø. Et imponerende verk. Hadde tidligere hylt meg til en kopi av kartet til Joso (med fint stiplet gålinje) og det viste seg å være så lett å følge at gps-en ble liggende nederst i sekken hele turen. Turen gikk som følger: over demningen, hele veien til endes, over neste lille demning, opp gjennom et skar så man kan runde høyde 1140, 1080 og Blåfjell. Videre opp mot fjellet sør for Blåfjell og vannet på 1123 langs ryggen til topps. Liten varde, men dog en varde m bolte.

Samme rute tilbake, men i min iver etter å se bilen, klarte jeg å ta sikte på feil skar tilbake. Det ble litt mer opp og ned og jeg fant en kløft som det gikk greit å skli seg ned via. Fin grei rute, men jeg fikk ikke med meg den flotte hengebroa...