Slogen (02.07.2021)

Written by Toppturola (Ola Lund Renolen)

Ascents Slogen (1,564m) 02.07.2021
Visits of other PBEs Patchellhytta (818m) 02.07.2021

Kjørte fra Trondheim 07.00 fredag morgen fredag 2. juli i fantastisk strålende skyfritt varmt sommervær. Kørte ytre via Molde med tre fergestrekninger. Fra Stranda opp til Liasetra via bomvei. Bare kjøreturen var en opplevelse og smak av et godt stykke Norge.
Begynte å gå fra Liasetra (417m) ca. 14.00. 6,86km opp til Patcgellhytta (818). I følge GPS Hiker løftet vi 479 høydemeter. Brukte 2t 15min med vanningspauser i varmen.

Slogen fra Liadalen

Letting av utstyr, deponerte storsekken med klær, mat og “klatreutstyr” på rommet og gikk mot Slogen etter en ok pause.
Gikk turen som beskrevet i UT-turforslag:

3,1 km og 734 høydemeter. Vi brukte i overkant av to timer opp og underkant av to timer ned. Tungt og bratt, men ikke skummelt selv om det til tider er svært luftig. Makan til utsikt skal en faktisk lete lenge etter. Unikt å sitte på en så eksponert topp kl. 20.00 på kvelden i shorts/T-skjorte - totalt vindstille og varmt.
Fra Liasetra løftet vi 1.213 høydemeter og det tok ganske nøyaktig 12 timer fra vi kjørte fra Trondheim før vi stod på toppen. Et magisk halvt døgn :-)