Finnmark - sommeren 2010 - dag 3 (28.06.2010)

Written by AnneliH (Anneli Horgen)

Ascents Grythaugen (492m) 28.06.2010

Til dem som ennå ikke har sett Finnmarks kystlinje, kan jeg bare si at strekningen fra Varangerbukta utover mot Vardø byr på den ene opplevelsen etter den andre. Jeg koste meg hele veien, men så er jeg også fra en vestlandsøy med fire hus på og har fått med meg sansen for det værharde.

Like etter kommunegrensen mellom Vardø og Vadsø går det en vei til venstre oppover Komagdalen. Varangerhalvøya nasjonalpark starter der veien ender. Yr.no hadde meldt kuling og regn, og i dag ble det som lovt - dessverre. Stikk i strid med råd fra ILI og Otto fulgte jeg altså traktorveien heldt til endes og holdt meg lavt i terrenget så lenge jeg kunne. Toppen synes på lang avstand som en grå klump i horrisonten. En helt grei, men lang tur - hadde det bare ikke vært for den forbaska vinden. Tror jeg tenkte på å snu minst to ganger, men hvem gjør det etter å ha reist så langt?

Finnmark må for øvrig oppleves. Toppene er lave, javel, men så har man høyfjellsfølelse fra fjæra og opp. Rødsildren vokser nesten til til fjæresteinene. Knapt kratt å baske seg igjennom, for tregrensa går ekstremt lavt, og vegetasjonen er lav og krypende og behagelig å gå på. Dagens naturopplevelse ble en fjellrev som ganske vantro over å se mennesker ute i sånt vær, gav meg god anledning til å betrakte den. Den hoppet og spratt noen meter, snudde seg, ventet, spratt litt til, og holdt deg gående sånn langt opp i ura. Morsomt.

Det ble 7 t t/r på meg denne dagen, og det var et slit i vinden. Puh!