Videregående brekurs for Breoppleving (28.06.2021)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Nigardsbreen (500m) 28.06.2021
Nigardsbreen P-plass (290m) 28.06.2021
Prestesteinsvatnet P-plass (1,370m) 28.06.2021

Videregående brekurs i en uke for Breoppleving med 5 deltakere.

Mandag 28. juni
Oppmøte kl. 18 i camp nedenfor Fantesteinen. Presentasjonsrunde og forventningsavklaringer. Info om opplegget og forslag om å ta noen dager i Jostedalen. Vi ble enig om å flytte til Fåbergstølen midt i uka. Utdeling av utstyr til de som mangler og info om neste dag.

Redning på blåis.

Tirsdag 29. juni
Bøverbreen med rep av innbinding, inndeling av tau og stegjernsteknikk.
Fant ei bra sprekk uten snø og kjørte 5 fulle runder med redning på is. Tok inn bruk av utbygd talje etter lunch (med basic breutstyr).

Tilbake i camp etter en lang dag.

Onsdag 30. juni
Turdag til Sokse.

Snøanker testes før det skal stå i toppen av hjelpetalja.

Torsdag 1. juli
Riving av camp og transport til demningen av Prestesteinvatnetn. Fem fulle runder med redning på snø. Alle brukte utbygd talje, noen med tekniske hjelpemidler.
På ettermiddagen ble det transport til Jostedalen og etablering av camp på Fårbegstølen.

Is-skrue på toppen som justerer retningen på taudraget.

Fredag 2. juli
Fåbergstølsbreen med veivalg og ulike sikringsmetoder i utfordrende terreng. En deltaker hadde et uhell med å sparke seg selv i leggen med stegjern. Fikk adekvat sårbehandling på breen før vi fikk sendt han ned til Gaupne for ytterligere sårvask, stripsing og stivkramevaksine. Resten tok en ny runde på breen.

Heising av redningsmann og skadd krever talje på toppen.

Lørdag 3. juli
Planen var Tuftebreen men rapporter av mye avsmelting på sidene (der man kan komme seg opp brefallet) gjorde at vi tok Nigardsbreen i stedet. Her ble det gjennomgang av bygging av standplass før vi øvde på dette og rappell ned fra egen standplass. Deretter en case med skadd person i bresprekk der redningsmann måtte rappelere ned, stabilisere og heises opp sammen med den skadde. Gjentok denne øvelsen tre ganger.

Isklatring på Nigardsbreen.

Søndag 4. juli
Ny dag på Nigardsbreen men isklatring (både led og topptau) og klemknutegang. Adjø på parkeringen kl. 15.

Nok en kursuke er over og det strålende været fortsetter. Fint å få delt kurset mellom Sognefjellet og Jostedalen.

Supert vær hele uka men kalde fallvinder på breen krever gode klær.