Høyest i Meråker og Selbu (04.07.2021)  5

Written by Stigun GSM

Start point Ramsjøhytta parkering (702m)
Endpoint Samme (702m)
Ascents Fongen (1,441m) 04.07.2021 13:31
Visits of other PBEs Skarpdalsvegen bom (520m) 04.07.2021 08:50
Skarvan og Roltdalen nasjonalpark (670m) 04.07.2021 09:13
Ramsjøhytta og Fongen Parkering (700m) 04.07.2021 09:13
Etter trivelig overnatting på Kirkvollen Pilegrimsgård avkjørsel mot Østby og kjøring via Skarpdalsvegen bomvei (el.bom; betaling med kort) til Ramsjøhytta og Fongen Parkering. En sky av klegg da jeg stanset bilen, men etter å ha slukket motoren noen minutter for å ta på meg luftige lange benklær og gjøre meg klar for å "stupe" ut av bilen med rask gåstart hadde beistene roet seg litt; som mygg og knott tiltrekkes de utvilsomt av CO2 som jo er en hovedbestanddel i bileksos. Fin og tørr sti med flere steder utlagte plankeflak. Lovende vind, og hadde godt håp om at det ikke skulle bli like ille ift. klegg og andre stikkende insekter som gårsdagens tur til Storskarven hadde vært. Spredt åpen bjørkeskog med hellende grasmyr, og slike steder er det jo ofte mye orkideer; traseen inn til Ramsjøhytta intet unntak. Mest flekkmarihand, men også noe brudespore og en og annen engmarihand og blodmarihand(Se bilde; mørke blodfargete flekker på både over -og underside av bladene)
Like etter start. Er et lite stykke inn til Fongen; ja.

Lettgått og ca 1 time inn til Ramsjøhytta, videre på god sti på østsiden av Ramsjøen; til å begynne med lettgått, etterhvert noe mer steinete og opp og ned, men likevel greit til Ramskardet.
Litt nærmere nå; Ramsjøhytta

Kun et par korte snøfelt å krysse før Ramskardet. Niste på tørr stein i Ramskardet; frisk bris som holdt insektene unna i dag, og skiftende skydekke. Heller ikke så varmt som det hadde vært dagen før; mao nær perfekte turforhold. Etter niste startet jeg å gå opp nordøstryggen fra Ramskardet i retning Fongen, snart kom jeg inn på et tråkk som jeg litt lenger oppe mistet (fulgte et spor over et snøfelt som jeg trodde var av tobeinte, men som ved nærmere ettersyn viste seg var laget av rein; greit opp her likevel) Rik og variert flora hadde det vært hele veien, og etter at bratteste stigningen var unnagjort traff jeg på flere reinsflokker.
Nydelig

Kraftig vind av kulings styrke nær toppområdet, som var dekket av titusener av issoleier ispedt tuer av fjellsmelle.

God utsikt bl.a. mot gårsdagens turmål Skarvan og mot smått alpine Sylan i sørøst. Helt tydelig at en knaus 20-30 sør for toppvarden er minst 1-2 meter høyere enn markert toppunkt.
Høyeste punkt! Her ser man NED på toppvarden!
Utsikt mot gårsdagens turmål Skarvan!
Sylan ruver i sørøst

Pga kjølig og frisk vind var jeg ikke lenge i toppområdet. Traff to unge menn på vei opp like under toppen. Tok en liten snarvei ned litt sør for ryggen hvor jeg hadde gått opp; bratt men uproblematisk; sparte vel litt tid på dette. Ny niste på stor stein etter at verste bratten var unnagjort. Greit og relativt lettgått de resterende 8-10 kilometrene tilbake til bilen.
Atskillig mer medgjørlig og ikke blodsugende sak; Gullmyrklegg.
Blodmarihand

Alt i alt en kjempefin tur i variert og rik natur til et flott fjell i det indre av Trøndelag Sør!
PS-Relativt yppig høydeprofil.

Flott turraport igjen

Written by Gråbein 12.07.2021 21:14

og så mange blomster man ikke tenker over. Mens du koser deg i mitt område, vaser jeg isteden rundt i din "back-yard" ;0)) God sommer.

Sv: Flott turraport igjen

Written by Stigun 12.07.2021 23:15

Takk for kommentar Helge! Ditt område er nok forlatt forlengst; det var snakk om et kort og intenst "raid" med utgangspunkt Valdres unnagjort på mindre enn to døgn for vel 1 uke siden;-) Lykke til videre med Hordalandturneen, muligens flere lette å hente her!

Grattis Stig!

Written by knutsverre 07.07.2021 17:47

Flott og sexy høydeprofil -:), mye finere enn på min tur hvor tre topp-punkter «ødelegger» høydekurven!

Sv: Grattis Stig!

Written by Stigun 07.07.2021 19:13

Takk Knut! Ja, her ble det flotte kurver av å droppe Fongen Sør; av og til betaler det seg å være "lat" ;-)