Dyrafjellet - Høyest i Karmøy (04.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Dølevegen (97m)
Characteristic Jogging
Ascents Dyrafjellet (171m) 04.07.2021 16:22

Etter turen på Klauv var det Dyrafjellet som stod for tur. Jeg kjørte oppover Dølevegen og fulgte denne så langt opp den gikk, men da jeg havnet midt inne på en eiendom, valgte jeg å kjøre ned igjen for å finne en litt bedre egnet plass. Parkerte derfor på siden av veien lenger nede i boligfeltet og tok beina fatt oppover mot Dyrafjellet, som er høyeste punkt i Karmøy kommune. De fleste tenker nok at høyeste punkt må ligge på øyen, Karmøy, men denne kommunen har som flere andre også en fastlandsdel.

Toppen av Dyrafjellet

Stien starter ved enden av det hvite gjerdet i svingen der Dølevegen dreier opp mot de øverste boligene. Det kan være noe utfordrende å få øye på den og det er ingen skilt her. Likevel en god sti med treplanker og hele pakken. Det var skikkelig fuktig i gresset, så jeg ble kliss våt med en gang. Brukte ikke så lang tid opp til den røde og hvite stangen som markerer høyeste punkt. Retur samme vei.

Utsikt fra Dyrafjellet
Ved enden av det hvite gjerdet starter stien