Drømmedag i Junkerdal Nasjonalpark (03.07.2021)  6

Nordre Saulo (1,768m) 03.07.2021 12:29
Visits of other PBEs Corvihytta p-plass (600m) 03.07.2021 12:29
Tjoarvihytta (600m) 03.07.2021 12:29

Det ble et spontant Bodø-besøk denne helga, inspirert av godværsvarsel. Planen var å få gått en fin fjelltur på lørdagen, og vi var innstilt på Gasskatjåhkkå. Etter jobb på fredag gikk turen inn til Gardermoen, før jeg satt meg på flyet videre nordover. Med F-sete krysset jeg fingrene for innflygning fra vest, da man får så flott utsikt mot Svartisen. Den ble som bestilt! Senere fikk jeg sett både Memaurtinden og Lurfjelltinden. Langt mot øst dukket det opp et blikkfang som gikk begge disse en lang gang - Nordre Saulo. Toppen så snøfri ut, og jeg klarte ikke helt å legge fra meg tanken på å bestige denne neste dag.

Utsikten fra flyet som inspirerte helgas tur: Nordre Saulo mellom Spisstinden og Sandvasstindan. Lengst til høyre Lurfjelltinden

Jeg presenterte ideen min under en bedre middag på Bjørk, og Hilde Kari var som vanlig ikke vond å be. Vi planla derfor å dra utover mot Sulitjelma straks vi hadde våknet, men vi gadd ikke stri med alarmer. Vi var jo i midnattssolens rike. Frokost og annen mat ble handlet inn i Fauske. Termometeret viste allerede godt over 20 grader, og steg stadig innover Langvassdalen mot Sulitjelma. Da vi parkerte ved Tjoarvihytta var det småpene 25 grader.

Siste finjusteringer før vi starter på en seig innmarsj
Kolossen i det fjerne

I det fjerne så vi dagens mål, vel vitende om at det var 10 km med innmarsj før vi var ved fjellets fot. Det var derfor med en viss usikkerhet vi satt i vei innover den rødmerkede stien. Etter ca. 2.5 km tok vi av stien og siktet oss inn på Duolbbavárddo. Litt navigering for å finne tørreste rute gjennom myrområdene her før vi begynte på bakkene oppover. Oppe på toppen var plutselig Norde Saulo mye nærmere enn sist vi så den, og vi fikk et påfyll av motivasjon for turen. Etter en liten matpause fortsatte vi mot foten av kolossen i front. Taktikken ble å holde høyden hele veien, som ikke føltes alt for dumt.

Søre Saulo som ligger i Sverige

Etter tre timer nådde vi endelig Alep Sávllojávrásj. Her stod det en enslig fisker som ble dagens første og eneste tegn til liv i fjellheimen. Vi hadde observert han i båt innover Stor-Dorro tidligere på dagen, og vurderte å trygle om båtskyss ut igjen etter at vi hadde vært på toppen. For å ikke pålegge stakkaren ekstra stress lot vi det være med tanken. Vi fylte vannflasker før vi satt i vei oppover stigningen mot toppen. Taktikken ble å omgå et belte av stup mot nordøst, og deretter dreie tilbake mot sørøst for å nå kløfta som beskrives i andre turlogger.

Frodig i Saulos nordvestflanke
Børvasstindane
Stor-Dorro

Den frodige fjellsida opp mot 1100 moh gikk fort over i gold og løs steinrøys. Det ble bare å finne den beste ruta oppover mot kløfta ved 1400 moh som nevnes i andre logger. Vi traverserte sørover under et stup før vi plutselig kom over Ottos varde som markerer innsteget. Litt enkel klyving måtte til i starten før vi fortsatte oppover i greit terreng. Noen steder måtte det klyves, men det var både beskyttet og enkelt, og ved optimalt rutevalg kan det nok unngås. Plutselig var vi oppe ved skaret mellom de to toppene, og tok en liten matbit før toppstøtet ble gjennomført.

Varden som markerer innsteget til "kløfta"
Småklyving på vei oppover kløfta
Parademarsjen

Det var ingenting annet enn spektakulært å nå toppen av kjempen i Junkerdal. Utsikten var formidabel, fra langt ut i Salten til langt innover svenske villmarker. Det var bare å ta det hele innover seg i varmen. Særlig utsikten mot Sulisfjellene der vi var i fjor trakk til seg mye oppmerksomhet. Også Børvasstindane og fjellene rundt Sjunkhatten fikk en del lange blikk. Vi tok oss god tid og nøt finværet. Det ble etterhvert på tide å returnere, vi var tross alt bare halvveis på dagens tur.

Toppen er nådd!
Mot fjorårets erobring - Suliskongen

På vei ned fikk vi en kvass idé om å følge varder nedover fra innsteget til kløfta. Det ledet oss ned til noen ekle nedtak i grov steinur, og videre til stupene som vi unngikk på vei oppover. Resultatet ble at vi måtte fortsette nordøstover for å omgå dette bratte området, og kom etter hvert tilbake til ruta vi kom fra. Nede ved Alep Sávllojávrásj tok vi en liten spisepause, før vi bestemte oss for å ta en matbit hver 3. kilometer på vei ut, og drikke hver kilometer - for motivasjonens skyld. Etter hvert stanset vi ved første matstopp. Her ble vi fullstendig overfalt av mygg, og matstoppet ble veldig kort. Vi fikk skrudd på England - Ukraina på radio mens vi gikk, og fikk dermed noe å distrahere oss fra mygg og utmattelse på vei utover.

Artig snøformasjon på vei ned
Tilbakeblikk
Stemningsbilde fra den siste kilometeren. Midnattsol, varme og mygg.

Vi fant en grei omgåelse på nordsida av Duolbbavárddo og sparte oss for noen høydemeter her. Videre tok vi en mer direkte rute tilbake til den rødmerkede stien, noe som viste seg å være svært lønnsomt distansemessig. Det ble dog litt for vått for gore-tex joggeskoene. Tilbake til bilen gikk vi på rein vilje, men det flotte været og den fantastiske midnattsola satt et herlig punktum for turen. Vi fikk i oss en burger på Fauske før vi endte kvelden fullstendig utmattet i Bodø. I retrospekt kan jeg si at dette ble sommerens desidert beste fjelltur, med noen fantastiske rammer. Tusen takk for turen!

På tur hjemover ble det gjensyn med gårsdagens erobring
Start date 03.07.2021 12:29
End date 03.07.2021 23:13

For et fjell

Written by Stigun 16.08.2021 21:07

og for en tur! Dette fjellet har jeg drømt om i flere år, og ønsket om denne kolossen ble ikke mindre intenst etter denne flotte turrapporten og magiske bilder! Ble ikke i år, men drømmen lever !

Sv: For et fjell

Written by vemundmathiesen 20.08.2021 22:22

Godt å kunne være til inspirasjon! Bildene tar seg selv i nord når været er fint. Dette ble virkelig en tur som satt spor for min del. Ønsker deg lykke til med din bestigning av kolossen!

Flott turrapport!

Written by knutsverre 16.08.2021 20:04

Gratulerer med flott tur og topp! Veldig fin og nyttig beskrivelse for folk som vil gå turen etter dere. Flotte bilder. Du er jamen flink til slå til på kort varsel når det åpner seg et værvindu i nord!

Sv: Flott turrapport!

Written by vemundmathiesen 20.08.2021 22:17

Takk for det! Det smerter å sitte sørpå når det er finvær i nord. Med gjestfri familie spredt utover i nord så blir disse spontanbesøkene veldig enkle å gjennomføre.

Nordre Saulo

Written by otto 16.08.2021 12:30

En av de virkelige store. Gode minner herfra både på ski og i fjellsko. Herlige sommerbilder. Grattis..

Sv: Nordre Saulo

Written by vemundmathiesen 16.08.2021 17:21

Takk for det, Otto! Vurderte sterkt å gå den på ski i fjor vår/sommer, men den ble valgt bort til fordel for alternativer. Med et slikt vær kan jeg prise meg lykkelig over at den ble utsatt ett år. Misunner dere turene i Salten denne helga, det har sett fantastisk ut!

Godt valg!!!

Written by Øyvindbr 16.08.2021 10:22

Et særdeles godt valg! Denne toppen glemmer jeg aldri, den er en av mine aller kjæreste etter overnattingen jeg hadde der et julidøgn i 2019. Å tilbringe ettermiddag, kveld, natt og morgen på riksgrensas høyeste punkt var helt magisk... Og så all den idyllen på vei til og fra da! Jeg hadde ikke like fint vær som dere, men nesten. :)

Grattis med topp opplevelse på dette mystiske og utrolig flotte fjellet! :)

Sv: Godt valg!!!

Written by vemundmathiesen 16.08.2021 17:18

Tusen takk, Øyvind! Dette ble simpelthen en av de turene som kommer til huskes for alltid. Fjellet har nesten en slags aura over seg. Kan bare se for meg hvordan det var å sove på toppen i tillegg! Du er flink til å gjennomføre minneverdige turer :)