Blåskjerdingen - Haram, 336/404 (03.07.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Blåskjerdingen (1,069m) 03.07.2021 16:11
Søre Blåskjerdingen (1,061m) 03.07.2021 16:40
Visits of other PBEs Blåskjerdingen p-plass (214m) 03.07.2021 13:43
Blåskjerdingan klyving (1,040m) 03.07.2021 16:11

Kjørte fv 5970 fra Vatne mot Fiksdalen og parkerte på Blåskjærdingen p-plass på høyre side av veien. Tok med oss en liten tursekk og krysset veien der det står skilt mot Blåskjerdingen, og fulgte skogsbilvei ett stykke. Tok til høyre i kryss der veien var tydelig mer brukt og gikk ett lite stykke før stien gikk opp til venstre. Godt merket sti. Var veldig varmt og kleggen var litt plagsom i starten, men heldigvis gav den seg da vi kom opp over tregrensa. Ble etterhvert litt steinur å trø i, og endel høydemetre å forsere, men flott utsikt når en kommer over tregrensa, og varder å følge så ingen problem med å finne veien. Stien går til Søre Blåskjerdingen der det er stor flott varde, men vi skulle videre til Søre som er kommunetoppen. Jeg var litt spent på veien videre da det skulle være litt klyving. Var tydelig tråkk ned i skaret mellom Søndre og Blåskjerdingen. Klyvinga begynte etter skaret. Bjørn klatret nogenlunde rett opp, jeg holdt litt til venstre der jeg tidvis så antydning til at det hadde gått folk før. Ikke vanskelig klyving og føltes ikke luftig. Flott utsikt fra toppen. Gikk samme vei tilbake. Flott tur i supert vær. Bjørn var med.