Til Storskarven i "tropesommer" (03.07.2021)  4

Written by Stigun GSM

Start point Storskarven parkering (301m)
Endpoint Samme (301m)
Ascents Storskarven (1,171m) 03.07.2021 16:19
Visits of other PBEs Storskarven - parkering (300m) 03.07.2021 13:14
Med etterhvert smått bange anelser kjørte jeg etter grytidlig start fra Vang i retning Trøndelag; bange fordi lokalradioen kunne berette om svært høye temperaturer i Trøndelag dagen før, "med Meråker aller varmest; 31,et-eller-annet grader". Meråker; det var jo i nærheten av der jeg hadde tenkt meg i dag det; Storskarven, kommunetopp i Stjørdal. Og det skulle bli like varmt i dag! Ved ankomst Storskarven parkering litt over middag dirret ganske riktig biltermometeret mellom 29 og 30 grader. Da jeg åpnet bildøren, ble jeg møtt av en sverm av klegg; ikke av den magre, litt anemiske, lavfrekvent summende typen vi har på vestlandet men mer bie-aktige både i lyd og utseende(dog mer overvektige enn hardtarbeidende bier; ekkelt feite var de!) Røsket med meg det jeg trengte til turen og la i vei, med håp om at kleggplagen var et lavlandsfenomen som skulle bedre seg i høyden. Det stemte ikke!
Lettgått første timen på "plankeveien" som var anlagt på en stor del av strekket inn før stigningene begynte for alvor.
"Strake veien" mot Storskarven..

Siden ble tempoet labrere, trolig var det væskemangelen som gjorde seg gjeldende; det var komplett umulig å få "matro" for litt føde og drikke før innpåslitne blodsugere gikk til angrep. Fikk nå likevel kastet innpå noen munnfuller og trasket videre; heldigvis var det en liten bris i mot som hjalp til med å hindre overoppheting, men ikke nok til å blåse bort parasittene. Traff flere på vei ned; en av dem påstod at det var målt 28gr C på toppen! På toppen var alt så mye bedre; både utsikt og vind og matro for en sulten stakkar som ikke hadde spist skikkelig siden frokost! Klarte å peke ut Sylan og langt i vest kunne Trollhøtta og den karakteristiske østprofilen av Snota gjenkjennes i den fjerne disen.
Utsikt vest/nordvestlig retning: Trondheimsfjorden og Fosen kan skimtes
Mot sørøst. Fongen til høyre, Sylane horisont senter
Utsikt sørvest. Stortoppene i Trollheimen ikke synlig på bildet, men kunne ses med middels fungerende øyne. Selbusjøen ca midt i bildet

Etter velfortjent niste og bra påfyll med væske i svalende vind startet jeg på nedturen. Passerte en kar med bergensdialekt som også var på vei ned, han blødde fra flere kleggebitt på ene leggen! Gikk stort sett uten stans til bilen, men måtte ta en stopp ved funn av orkideen engmarihand; ikke hver dag disse er å se.
Ved ankomst bilen lå en søye og et lam halvveis under bilen; øyensynlig for å unngå verste heten. Søya hadde et sår på ryggen hvor det krydde av klegg, stakkars arme dyr! Biltermometeret viste 30-31 grader da jeg hadde kjørt et lite stykke. Grenser til ekstremsport og galskap å gå langtur slike dager vil nok mange si; terningkast "bare" 4 mest på grunn av de allestedsnærværende kleggene.
Men; en flott kommunetopp er Storskarven okkesom! Videre til Tydal og overnatting, etter anbefaling fra Knut Sverre som var her nylig; på Kirkvollen Pilegrimsgård.

Godt jobbet !

Written by Gunski 04.07.2021 09:09

Gratulerer med ny kommunetopp! God turrapport og beskrivelse av disse beistene av noen dyr! God tur videre !

Sv: Godt jobbet !

Written by Stigun 05.07.2021 11:54

Takk for kommentar, Gunnar! Så har man lært, på den harde måten, at ved turer i juli i disse traktene må man være i konstant bevegelse eller gå dager med minst 8-10 sekundmeter vind, eller heldekkende tøy. . Slutt for denne gang, satser på insektsredusert hovedferie i august. God ferie til deg!

Stor aksjonsradius!

Written by knutsverre 03.07.2021 22:22

På hytten i Vang i forgårs kveld og på toppen av Skarven i lunchtider i dag! Gratulere med ny, flott kommunetopp, Stig!

Sv: Stor aksjonsradius!

Written by Stigun 03.07.2021 22:38

Takk for hyggelig kommentar, Knut! Rettelse: På hytten i Vang kl 06.10 i dag tidlig; så ja; relativt fornøyd med aksjonsradius. Horder av klegg gjorde at det gikk lang tid fra frokost til lunsj, som kun var mulig å innta på toppen, hvor det var nok vind til å holde rovinsektene unna sånn noenlunde!