Eldsfjellveten (03.07.2021)

Eldsfjellet p-lomme (53m) 03.07.2021
Start date 03.07.2021 09:56
End date 03.07.2021 12:23

Egentlig hadde jeg planlagt en annen og lengre tur til å starte ferien med ut fra den finværsperioden vi hadde. Men da helgen nærmet seg, skiftet værmeldingene fra fint og varmt til regn og noe kjøligere. Så da ble det en kortere tur og Eldsfjellet ble valgt. Har bare vært her en gang tidligere, og det var for snart 9 år siden. Den gangen var det opp fra Skurtveit og kun opp til Varden, nå tok jeg en annen løype opp og la inn besøk på Veten også.

Var innom p-lommen ved hovedveien først, men der ble det litt trangt pga andre biler. Så jeg fortsatte litt lenger mot nord og fant en annen p-lomme med ledig plass.

Godt brukt sti bratt opp gjennom skogen. Skulte opp mot det overhengende fjellet. Var ikke helt fortrolig med de sprekkene jeg så der, så i bakhodet holdt jeg utkikk etter nærmeste steinblokk å søke tilflukt ved i tilfelle steinsprang. Men det gikk nå uten at noe kom dettende.

Ikke altfor fint vær på toppen. Lavt skydekke og dis tok vekk den fineste utsikten, men det var nå opphold (foreløpig). Tok stien mot V mot Veten. Etter første korte nedstigning kommer man til et stikryss. Der står det et falmet skilt og noen har risset inn, nesten uleselig, "VETEN". Ser at andre pb-ere har klart å ta feil i dette krysset.

Litt bort, opp og ned og opp igjen, og så er man på Veten. Fremdeles uten den helt store utsikten, og nå begynte det å regne så smått. Tilbake til utgangspunktet uten viderverdigheter. Tåken hadde lagt seg på Varden. Ned gjennom skogen var røttene nå glatte og sleipe som forventet på slike steder.
Kjørte videre til Skjeljanger for å raste og ta en tur til.