Geitanuken fra nordvest (03.07.2021)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Saudalen (130m)
Endpoint Samme (130m)
Ascents Olderhaug (212m) 03.07.2021 11:27
Novvarden (267m) 03.07.2021 11:53
Geitanuken (305m) 03.07.2021 12:18

I forbindelse med annet ærend i Åsane passet det med en tur til to nye småtopper som nylig er lagt inn på listen over Alle topper i Bergen. Vi fulgte ruten til Harald fra 5. juni 2021 og startet fra Saudalen. Merket sti mot Geitanuken starter ved Saudalen 106 der en tar av mot høyre. Bratt opp god og velbrukt sti til Olderhaug med trig-merke og stang. Sikkert fin utsikt herfra, men i dag var det regn og tåke som begrenset utsikten.

Astrid ved trig-merket på Olderhaug
Fra Olderhaug mot Tertnes

Fortsatte østover i småkupert terreng på god sti som går over mye fast og fint fjell. Liten avstikker på antydet sti ut til Novvarden der høyeste punkt ser ut til å ligge ved en einerbusk. Noen meter lenger mot øst er det en bolt i fjellet og fin utsikt ned mot Søre Toppe. Kan det ha stått en varde på dette stedet?

Høyest ved Novvarden!
Bolt i fjellet noen meter lenger mot øst der det er fin utsikt mot Søre Toppe
Utsikt nedover mot Søre Toppe

Fortsatte til Geitanuken der Astrid tok korteste veien ned igjen til vei mens jeg gikk samme ruten tilbake for å hent bilen og senere plukke opp Astrid i Myrdalskogen.

Gjenvisitt på Geitanuken

Etter mange dager med høye temperaturer og veldig tørt vær i Bergen, var det herlig med litt regn og kjøligere vær igjen. Da passet det godt med denne korte og greie turen på stier vi ikke hadde gått på tidligere.