Storsmeden (2016 m.o.h)/Rondane (26.06.2021)

Written by andreasholmebukt (Andreas Holmebukt)

Ascents Storsmeden (2,016m) 26.06.2021

Rondane hadde jeg planlagt god tid i forveien. Opprinnelig var meningen å gå inn alene, men interesse begynte å tære på kjære familie-medlem som også ønsket å oppleve Rondane, så vi forble en trio.

Vi kjørte forbi Otta sentrum og svingte til høyre opp Rondanevegen som er avskilt med riksvei. For billister er det bratt i begynnelsen med knappe svinger. Ved Myhusæter er det bom og må betales 30,- for å forbipassere. Herfra er det enkel vei til frem til Spranghaugen.
Fra parkeringsplassen fulgte vi ikke Tjønnbakkvegen til Rondevassbu, istede tok vi til høyre og fulgte stien innover Storula. Etter noen kilometers gange tok vi av stien og skrådde opp mot Kaldbekkbotn. Vi fant teltplass etter ca 9km ved åpningen innover Kaldbekkbotn nedenunder Klaratjønna. Her lå vi nære vann fra Kaldbekken, men var også temmelig eksponert for vær & vind som vi erfarte da natta kom.

Dagen etter var det skyfri himmel og lett bris så klokken 09:00 starte jeg turen innover Kaldbekkbotn for å bestige Storsmeden. Kaldbekkbotn går for det meste i solid steinur, det er rikelig med vannforsyning innover men dette avtar etter du begynner å ta deg oppover Spranget som deler opp Storsmeden og punkt 1885moh. Her er det kanskje lurest å unngå de stedene folk har gått tidligere siden småstein er løs. Når du er oppe på 1800moh følger du ryggen til Storsmeden resten av turen som foregår i variende forhold. Noen partier er brattere enn andre, og må i værstefall klyves opp. Toppen har utsøkt utsikt i alle retninger. Du ser Jotunheimen, Snøhetta, og Veslesmeden tar seg godt ut fra denne retningen.

Jeg returnerte samme vei jeg kom opp, kokte opp vann og spiste kylling varianten fra Real Turmat, pakket derså teltet og oppdaget så at GoPro'n min var fraværende. På returen fra fjellet gikk jeg via Klaratjønna og spekulerte på om jeg ikke kunne ha lagt den fra meg der. Så jeg spaserte opp igjen og lette grundig, men det var som å lete etter nåla i høystakken, og etter mye frustrasjon måtte jeg innse at den var forsvunnet. Jeg vendte tilbake til en nedpakket teltplass og la straks på vei mot Spranghaugen igjen.

Etter vi har tatt av stien
Krokåtbekken
I område hvor vi satt opp teltplass
Klaratjønna
Opp ryggen til Storsmeden
Topp-varden
Veslesmeden (2015moh) i front
Traversen rundt og over til Steet