Blåstøten (30.06.2021)

Written by Toppturola (Ola Lund Renolen)

Ascents Blåstøten (1,321m) 30.06.2021

Gikk fra Jensåsvollan opp til Kjøligruva. Onsdag 30. juni. Flott sommervær, knallblå himmel, men litt vind og ikke så fryktelig varmt.
Begynte å ta ut litt høyde og trakk mot høyre(østover) oppover lia og holdt til høyre for høyde 1255 på platået som Kjøiskarvenm er en del av. Tanken var å holde nogenlunde samme høyde som bunnen av Blåstøten for å unngå å ta ut for mye høyde som måtte gås nedover igjen. Det er såpass bratt på østsiden av “kjølihøgda” at jeg måtte opp i terrenget likevel og måtte litt ned igjen mot Midtihøgda. Lett å finne trase opp til toppen.
På returen valgte jeg en rettere linje over “kjølihøgda”. Holdt til høyre(vest) for vann på høyde 1119 og siktet midt på det laveste punktet oppe på Kjøihøgda mellom Kjøliskarven og høyde 1255. Over platået er høydene 1209 og 1226 lette å sikte på. Holdt til venstre for begge og fant et lite skar som førte rett ned til Kjøligruva og deretter den merkede stien tilbake til Jensåsvollan. Hadde jeg siktet mellom høyde 1209 og 1226 hadde jeg kommet rett på merket sti mot Kjølihytta, så det hadde fungert bra det også.
Returen var nok raskere og i sim mer lettgått en runden rundt “kjølihøgda”. Noen flere høydemeter med en rakere og kortere linje.