Sarkofagtraversen på Svalbard (28.06.2021)

Written by MathiasMikkelsen (Mathias Mikkelsen) GSM

Characteristic Alpine trip
Visits of other PBEs Sarkofagen (510m) 28.06.2021 17:15

Traversen over Sarkofagen hadde jeg ikke hørt om før, men Sarkofagtraversen ble en spennende tur på mye løs og usikker stein. Anbefaler å gå ryggen fra nord til syd, uten barn eller folk med høydeskrekk og på tørt føret. Hadde med rifle og isøks, fikk bare bruk for sistnevnte.

Tur med varseltrekanter. Ingen vits å markere brun trekant for løs stein, da det heller burde varsles hvis en finner fast stein her

Gamle gruverester med Sarkofagen i bakgrunn

Når en først forlater stien så skal en rett opp til høyre. Det var spor etter mennesker og jeg klyvde nesten hele partiet på høyre, men måtte snu grunnet altfor mye løs stein. Sikkert bare klyving rundt grad 2, men når Spitsbergen ikke har en eneste stein som sitter fast, så blir det skummelt. Endte heller opp i renna midt i bildet.

Etter å ha gått et lite stykke på ryggen så kommer en til en liten hammer og må velge omgåelsesside. Jeg valgte høyre og opp de sva flaksteinene under toppvarden. Klyvinga her var ordentlig ekkel og totalt løs, så jeg kom vel frem til at det nesten var skumlere å snu. Om venstre side er lettere vet jeg ikke.

Pinakellen over er høyest på den skarpe delen av ryggen og så faktisk høyere ut enn hovedvarden.

Ryggen bort til hovedvarden var lekende klyving.