Peakbagging sør i Fusa (27.06.2021)  1

Kyrkjehovda (195m) 27.06.2021
Nesbjørhovda (342m) 27.06.2021
Revurdfjellet (519m) 27.06.2021

Tok en litt ukurrant tur i den sørlige delen av tidligere Fusa kommune, nå Bjørnafjorden. Særlig hvis man er bosatt nord i Midthordland (f.eks Åsane) er dette den mest utfordrende delen av Midthordland å bestige alle fjelltopper. Ingen topper er særlig høye, men de aller fleste av dem er knotete å bestige. Denne turen er (dessverre) ikke verdt å ta av andre formål enn peakbagging. Blir terningkast 1 her, grunnet dårlig med stier, 200+ flåtter og uendelig mye knot. Til tross for 20 grader, strålende sol, litt interessant dyreliv i form av hjort, fugler og annet blir det ikke nok til å dra turen opp på en 2er. Revurdfjellet og Aksla er den klart beste turen, og er isolert sett en karakter 2/3. Jeg flyttet bilen mellom toppene, men tar alle samlet i èn turrapport av praktiske grunner.

Nesbjørhovda

Jeg startet dagen med Nesbjørhovda. Dette er toppen som ligger lengst hjemmefra; 1t 50min fra Åsane. Jeg brukte 49 minutter til topps og 1t 20min samlet på turen. Samlet sett 3,9km og 370 høydemeter på denne turen. Dette toppen får en klar terningskast 1, blant annet grunnet uendelig mye flått og fluer

Parkerte på Berge, 50moh.. Utsikt mot toppen rett frem

Litt knotete skog å forsere

Hyggelig med litt dyreliv, deriblant denne forhistoriske krabaten

Utsikt mot toppartiet

Tykk skog på toppen

Fjellfie ved toppen

Periodevis en viss utsikt

Kyrkjehovda

Kjørte noen få kilometer østover for å bestige Kyrkjehovda. Jeg brukte 29 minutter til topps og 45 minutter samlet på turen. Samlet sett 3,4km og 210 høydemeter på denne turen. Dette toppen får en sterk 1er på terningen. En betydelig bedre tur enn Nesbjørhovda, men fremdeles litt dårlig tilgang på sti, samt en del flott og fluer

Parkerte like øst for Vetlahovdatunnelen

Fin traktorvei i starten

Toppen rett frem

Stier i visse områder; muligens dyretråkk. Første del av turen frem til tjernet er lettgått

Fremme ved navnløst tjern (50moh.)

Gikk opp Eikedalen til fjellpasset mellom Vetlahovda (141) og Kyrkjehovda. Utsikt mot sistnevnte rett frem

Fjellfie fra toppen!

Utsikt fra toppen!

Revurdfjellet og Aksla

Dagens lengste og beste tur ble dagens siste. Hadde egentlig tenkt til å ta Senafjellet (479) etterpå, men siden denne turen tok mer tid enn forventet ble det dagens siste. Jeg brukte 44 minutter til topps på Revurdfjellet og 1t 12min innen jeg var på Aksla. Slappet av litt på toppen der, og gikk meg litt vill på vei ned igjen. Samlet sett tok derfor turen 2t 25min. Denne turen var 11,4km lang, og med rundt 700 høydemeter. Denne turen er den eneste som bydde på grei utsikt denne dagen, deriblant mot Folgefonna og kyststripa i Sunnhordland

Godt merket

God fremkommelighet

Nådde Vetlavatnet (303) etter bare 16 minutter e relativt bratte motbakker

Periodevis bratte bakker østover fra innsjøen, som blant annet i "Urå"

Kom meg over tregrensen for første gang i dag!

Toppvarden i sikte!

Flott utsikt østover mot Folgefonna (1648)

Fjellfie!

Rødmerking mot Aksla

Toppområdet. Høyeste punkt 100 meter forut

Ny fjellfie! Dagens 4. topp!

Flott utsikt nordover mot Revnestrand

Utsikt nordover mot Senafjellet (479), som jeg valgte å droppe. Vågånipen (819) i bakgrunnen

Rotet meg litt bort på vei ned igjen, og kom ned til denne flate myren et stykke øst for Vetlavatnet. Fikk en kjip motbakke tilbake til innsjøen

Etter en litt kjip motbakke kom jeg tilbake til Vetlavatnet, og resten av turen var nokså lettgått på sti og vei