Sveinsheii og Førheinutane (26.06.2021)  3

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Start point Landtakdammen p-plass (585m)
Endpoint Landtakdammen p-plass (585m)
Ascents Sveinsheii (1,141m) 26.06.2021 17:30
Førheinutane (1,049m) 27.06.2021 13:38
Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 27.06.2021 13:40
Løefjødd (1,027m) 27.06.2021 14:20
Visits of other PBEs Landtakdammen P-plass (585m) 26.06.2021 12:00
2 dagers tur med overnatting i telt for å besøke Sveinsheii i Kviteseid og Førheinutane Sørøstskråning i Nissedal. På veien også innom Førheinutane og Løefjødd.
Kjørte inn til Landtakdammen P-plass og parkerte. Bomavgift betales ved Borstad i starten på veien, avgift for personbil er 100.- og betales med vipps.
Området er populært for klatrere så plassen kan være full.
Landtakdammen parkering. Veien forsetter i enden mot Hægefjell.

Syklet fra dammen og innover under Hægefjell i 2,3 km til der vi regnet med å komme ned neste dag. Fortsatt til fots på grusvei 1,6 km til nordenden av Grimvatn. Derfra rett ut terrenget. Krysset Flatsøylåi og gikk sør for Fallslinuten og oppover dalen. Det var meldt ettermiddagsbyger med torden og nå ble det vær. Ble dermed under tarpen sammen med 1 million knott og mye klegg. Det klarnet opp etter en liten time og fortsatte opp mot toppen. På kote 975 møtte vi ett enslig reinsdyr som tilhører Våmur-Roan villreinområde. Etter møte med reinsdyret bommet vi litt på retningen og kom på sørsiden av toppen så det måtte litt klyving til for å komme på rett kurs. Fortsatte mot toppen, med varde.

Grimvatn
Mot Hægefjell og Grimvatn
Varden på Sveinsheii i sikte

Gikk sørover fra varden til ett vann som ligge på kote 1100 og fant der en fin teltpass med flott utsikt vestover. 32V 459821 6571538. Etter bading og god mat var det godt å komme i soveposen.

08:30 neste dag settes kursen mot Førheinutane. Terrenget ned mot Langedal er kupert og tildels bratt med endel vann. Det ble noe mer klyving enn ønskelig noen plasser med ned kom vi og fortsatte sør-øst ned Plagestaddalen mot Den snaue nuten. Nede på 740 moh startet stigningen opp til Førheinutane.
På vei ned fra Sveinsheii
Nedover Plagestaddalen med Flottefjell på venstre side.

På 32V 461030 6567822 ca 870 moh er det ett svafjell med flott utsikt.

Deilig med rast etter mye småskog og lyng. Fortsetter oppover og rett mot varden på Førheinutane. 10 meter mot Sør-øst og litt nede i skråningen er toppunktet i Nissedal. Fortsatte på ryggen over Løefjødd og ned bratten.
Fornøyde med klatring ned bratten fra Løefjødd.

Er det vått bør turen legges ned til Øyvatnet fra Førheinuten. Så strake veien gjennom mye bløte områder og øst for Øksesteinen, vadet over Grimdalsåi og opp til syklene. Syklet tilbake til Landtaksdammen. 28 timer på tur ,derav 14 timer gange og 1278 høydemeter.
På vei hjem kjørte vi innom og spiste middag på Fjone Kafe og tok Fjone ferja over nisser.
Flott tur som er krevende. Tungt terreng, mye bløtt og mange høydemeter.