Skeie+ FT (26.06.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Krossbu (1,270m)
Endpoint Krossbu (1,270m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Kniven (2,133m) 26.06.2021
Skeie (2,118m) 26.06.2021
Vestre Skeie (2,113m) 26.06.2021
Veslebjørn Vest (2,090m) 26.06.2021
Visits of other PBEs Krossbu (1,270m) 26.06.2021
Krossbu parkering (1,255m) 26.06.2021

Føringstur for Jotunheimen Arrangement AS med Kirsten og Sandra, mor og datter i den rekkefølgen. Spreke og klare for å klatre, det var det som var formålet med dagen.
Fra Krossbu 07.00 gikk det fint oppover lia mot Leirbreen. Opp mellom Kalven og Skeie var forholdene gode, men vi valgte å benytte stegjern pga varierende forhold og snøkvalitet.

Sørveggen på Skeie hadde kjempeforhold, tørt og flott fjell. Begge to klarte seg meget bra. En løpende lengde over galleriene og sprekken i fjellet, før jeg vurderte alternativene videre. Siden det var tørt så valgte jeg varianten ut mot høyrere som man buldrer seg tilbake mot venstre. Ekkel nederst pga megapendel, men ellers fint. På toppen av Vestre Skeie (T-skjeen) droppet jeg tauet videre mot hovedtoppen siden både Kirsten og Sandra var svært stødige på foten.

Tåka lå tjukk som grøt rundt oss dessverre. På veien ned ble det bilde på Skeie-bolten.
Jeg var usikker på hvordan jeg skulle løse omgåelsen i flanken da jeg har prøvd mye rart her tidligere. Ble til å gjøre det enkle ved nedfiring i ei trang sjakt på nordsiden som dermed gjør at man runder den 6m høye hammeren. Neste hammer er meget enkel i renne, knapt grad 2, ned mot sør.
Både Kirsten og Sandra manglet Veslebjørn Vest så vi tok turen bort hit også. Her er jeg usikker på om Peakbooknålen står på riktig kolle. Vi var innom begge to, men det virker som kollen lengstvest er den høyeste... Nåvell.

Som en avslutning bestemte vi oss for å krysse Leirbreen og plukke med oss Kniven. Breen var våt, bløt og seig, men artig nok i tåka. Opp i skaret mellom Kniven og Sauen var det meget løst. Hold lengst til høyre og kryss renna på gresshyller før en går oppover i skaret. Her borte er det ikke så mye løsmasser. Kniven var fin til tross for mye tåke. Holdt høyden på breen ut og gikk ned forbi Skeie og Kalven.

Fin dag! Takk for turen Kirsten og Sandra!