Nordligst i Drammensmarka (27.06.2021)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Breiliflaka (702m) 27.06.2021
Heståsfjellet (688m) 27.06.2021
Lauvkollen (704m) 27.06.2021

En nødvendig ærend i Drammen; demontering av seng for frigjøring av plass i parkeringsgarasje. Det tok 5 min. Men først - til tindene!
Å kjøre opp ved Dignes var ikke gunstig når hensikten var å komme i posisjon for de store, fine åstindene nord i Drammensmarka. Etter et par kilometer var det stopp, med ei hengende parkeringslomme på hitsida av en bom som det ikke var meninga at en skulle komme gjennom. På den andre sida var det gigantiske velteplasser å stå på...
OK, litt ekstra vegkonsum. Jeg kutta sørover til endepunktet for vegen opp på Rognåsen, der det går skiløype videre sørover. Jeg hadde ikke sjekka PF på Breiliflaka, men i og med at det er navnet jeg har forholdt meg til tidligere på den høgeste i denne fjellkjeden, syntes jeg at jeg skyldte den et besøk. Altså nesten en Årkjølen-ekvivalent, men mer sjølstendig (40 m).
Jeg tok opp navi i dalen øst for Damtjern og så at det var på tide å stige til topps. Det lønte seg. Det er flott på toppen, med utsikt spesielt nordover. Og følelsen av sekundær topp ødelegger ikke noe av gleden. Det gjorde imidlertid fluene, så fotografering blei krampaktig.

Nordover fra Breiliflaka

Så mot den superprimære, utenfor en engere krets ukjente Lauvkollen. OK overgang mellom toppene, ikke sti fra kryss sørvest for Breiliflaka, men til dels nydelig skog (verneområde, må vite). I det hele tatt var det lite infrastruktur på dette topografisk sett ufattelig signifikante punktet. Men dame - det hadde de bært opp! Jeg vedder på at det er delte meninger om denne forgylte inkarnasjonen av drammenserinne med elgkjeve som kjede, og landskapsvernfokus tilsier ikke slike skulpturelle utskeielser. Men i dag var jeg i humør til å betrakte dama på Lauvkollen som en artig absurditet.