Folgefonnas bakgård (27.06.2021)  5

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Øvre Aga (157m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Midnuten (1,520m) 27.06.2021
Solnuten (1,551m) 27.06.2021
Torsnuten (1,572m) 27.06.2021

Vestland
27.6.2021

Vurderte å starte fra Reisete, men det ble i stedet Aga. Kjørte opp til gården og fikk parkere hos bonden. Han foreslo sin rute til snaufjellet. Imponerende at noen har funnet en oppgang i den ulendte fjellsiden. Stien var utydelig, men de blåmalte merkene fikk meg på riktig spor. Rett før bru nr 2 fortsatte merkingen mot Botnen. Høyt gress og storvokste bregner hadde tatt «kvelertak" på stien. Krysset Fossane to ganger. Rett som det var måtte flåtten knipses vekk, kleggen måtte bøte med livet, og fluene slo følge til 900 moh. Merkingen sluttet ved en nedfalls-bu under en diger stein. Videre var det helt greit opp Hengjobotnen i et mylder av små bekker. Ingen vits å bære med seg for mye drikke. Dagens høydepunkt ble Solnuten (1551), en spiss og elegant utsiktstopp. I en plastboks lå det et dikt av Svein Uredd fra 1924. Returnerte til skaret (1392) og la kursen over Midnuten. Her traff jeg far og sønn som gikk motsatt vei. Måtte på nytt litt ned før siste kneika opp til Torsnuten (1572 - trig). Fin utsikt mot Folgefonna, Hårteigen og Hardangerjøkelen. Fjellryggen mellom toppene var forholdsvis kupert og derfor ekstra høydemeter.

''HORDALAND = 15 stk 1.ordens trig-punkter.

Solnuten

Nordre Folgefonna 1644

Missing title

Written by heisim 28.06.2021 15:16

Så fine sommerbilder! Ikke noe i veien med kondisen heller… nå kan du jo ikke skli på skia ned fjellet… ;)

Sannelig...

Written by otto 28.06.2021 07:34

Takk for det Stig

Bestandig hyggelig å komme tilbake til gamle jaktmarker. dvs den gang var det fokuset på kommunetoppene på Folgefonna. Nye Vestland fylke har plenty å by på.

Sannelig min hatt;

Written by Stigun 27.06.2021 22:27

jammen har du vært der også! En tur blant (veldig)mange jeg har lyst til å ta; rimelig spektakulært å gå nesten 1600 meter over Sørfjorden, i slikt vær. Gratulerer!