Piggtind (19.08.2012)  6

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point V/Fjellås (107m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Piggtinden (1,505m) 19.08.2012
Piggtind ruver opp av terrenget sør i Lyngsalpene.

Denne dagen var det duket for en skikkelig artig tur helt sør i Lyngsalpene, nemlig klassikeren Piggtind. Jeg fikk med meg Veivisaren (Jarle Lycke Austbø) og vi kom oss litt sent avgårde siden han måtte låne klatreutstyr av Velferden som ikke åpnet før kl. 12.00 på søndager... Kjørte til brua etter Fjellås og labbet langs en fin traktorvei til vi kom til noen sauegjerder. Herfra langs en vei med ATV-spor som også var delvis merket med røde plaspinner. Lett å miste ruta over noen av myrene, men Piggtind var godt synlig så den var en grei veiviser uansett. Utrolig flott fjell denne Piggtind, og jeg gledet meg stort til å besøke denne toppen som jeg hadde beskuet og hørt mye om på forhånd. Jarle var i perlehumør også som han stort sett er på slike spennende turer, han kommer jo fra flate Stavanger, så slike spisse topper er ikke hverdagskost!:)

Høydemeterne opp til foten av fjellet gikk fortere enn jeg trodde tross at terrenget var slakt og innmarsjen var lenger enn til andre fjell i området. Vestryggen var veldig grei å følge, litt løst i nedre del, men resten var bare artig med noen småluftige partier der man ikke trengte å omgå i sida, samtidig merket vi at vi kom høyere opp mot den blå himmelen. Det er ingen større vanskeligheter før man kommer opp til den fortoppen der man ser bort på hovedtoppen. Herfra må man litt ned et kort og litt luftig klyvenedtak, og etter en stund kommer man til et sted der det er nødvendig å gå ned i høyre flanke og traversere bortover et lite stykke. Videre herfra er det grei klyving til hakket der klatringa opp mot toppen begynner.

På fortoppen får man øye på toppkrona. For et skue!
Jarle klatrer opp den enkle vestpillaren til Piggtinden.

Vi var effektive med klatringa. Dette var første gang Jarle klatret i fjellet, men han er en effektiv og skarp person så samarbeidet var null problem. Jeg ledet opp de to taulengdene. Første oppover på venstre side av det mørke diederet/renna. Krysset renna et stykke oppe ved en slynge og gikk litt på høyre side et lite stykke til før jeg laget standplass lenger til venstre på en hylle ved en stor blokk. Klatringa var på det vanskeligste en god 3er kanskje, veldig enkelt. Siste taulengde gikk jeg så og si usikret opp til der det slaker ut opp til toppvarden, og vi tok en "give me 5" da vi var ferdig med utfordringene. Sprang deretter opp til varden og nøt utsikten mens vi spise nistepakka. Dessverre lå det en del skyer og drivende tåke nordover så vi fikk ikke se mye til Lyngsalpene. Men mot sør og vest var utsynet upåklagelig, fint lys i dag! For å komme til østtoppen som er litt lavere må man ned et klatreparti, og det gadd vi ikke å prøve på.

Fjellglede!

Så begynte vi på returen. Hadde 2*60 m halvtau så tok en 55 meter rappell ned der vi klatret opp. Var ingen problem med taudrag heldigvis. De partiene vi syntes var litt luftige på vei opp ble kun "walk in the park" nå som vi var godt akklimatisert på vei ned vestryggen med kveldssola midt i fleisen. Var godt å komme ned på de slakere partiene, det syntes i alle fall knærne. Ble kun rask gange resten av turen ned mot bilen, vi ville komme raskt fram. Hvitløksburgeren på Nordkjosbotn smakte utmerket etter denne minneverdige turen.

Takk for hyggelig turfølge Jarle!

Start date 19.08.2012 13:33
End date 19.08.2012 20:35

Vinterbestigning

Written by hmsv1 21.02.2013 09:00

Flott turrapport! Jeg leste din rapport med interresse siden jeg har av og til tenkt på hvordan man kan planlegge en vinterbestigning av Piggtinden. Men kanskje den vanlige sommerruten ikke er den beste om vinteren? Bare lurte på om sørsiden av fjellet kunne være en mulighet om vinteren/våren hvis snøforholdene blir stabil nok...

Sv: Vinterbestigning

Written by 500fjell 21.02.2013 19:53

Hei! Ja, jeg hadde også en plan om å vinterbestige Piggtind, men dette ble det aldri noe av. Jeg tror at ved stabile forhold kan man gå direkte opp den renna fra sør som fører opp til klatrepartiet vest før toppen. Deretter klatre et par taulengder med mix opp til topplatået. Det skulle nok la seg gjøre. Lykke til!:)

Nydelig å se nordnorske

Written by 19topper 24.08.2012 23:59

fjell komme mer og mer i fokus her inne. De er jo vakrest i landet her:) Så ut til å være en knall tur, og flotte bilder med beskrivende tur-rapport:) Vi får håpe du skriver kontrakt med forsvaret og blir der opp i 3 år til, så vi vi flere ruter, vi kan følge i fot spora dine;)

"gadd ikke"...(?)

Written by Olepetter 24.08.2012 22:08

Merker meg at dere ikke gadd plukke med dere østtoppen. Forfallet har begynt, skjønner jeg! :)

Sv:

Written by 500fjell 24.08.2012 23:54

Hehe, nja føler ikke at jeg hadde noe jeg skulle ha gjort på østtoppen. Var heller ingen tydelige rappellmuligheter for å komme seg ned i skaret. Hadde vel stukket bortom hvis det var usikkerhet om hvem som var høyest:)