Reinshornheii - toppen av Bygland (25.06.2021)

Written by Nina2412hauge (Nina Hauge) GSM

Start point P-Øyuvsbu (988m)
Endpoint P-Øyuvsbu (991m)
Ascents Reinshornheii (1,161m) 25.06.2021 15:27
Visits of other PBEs Øyuvsbu P-plass (990m) 25.06.2021 10:24
Øyuvsbu (933m) 25.06.2021 10:46
Ivlungsåni (915m) 25.06.2021 18:40

Kjørte riksvei 9 fra Hovden mot Kristiansand. Tok av mot Brokke og kjørte ca 2 mil til parkeringsplass merket med Øyuvsbu. Gikk ca 20 minutter inn til hytta og siden det var en stund siden frokost hadde vi en liten matpause der. Fulgte så t-merka løype mot Gaukhei som var nokså blaut og med mye myr/søle. Vi tok etterhvert av løype og fortsatte i terrenget mot Reinshornheii. Rota og leita, gikk litt feil og noen steder fikk vi omvei på grunn av stup. Returen gikk betydelig lettere. Jeg vil anbefale å følge t-merka løype mot Gaukhei helt til rundt kommunegrensen og til man passerer den lille grå jaktbua som jeg har tatt bilde av under. Like etter denne jaktbua kommer det en bekk ned dalen på venstre side av stien. Bare følg denne bekken oppigjennom dalen og ta opp mot toppen av Reinshornheii når man har denne nokså nærme på høyre side. Her var det veldig greit å finne fram, behagelig å gå, og til og med tydelige stier innimellom. Om man går på høyre eller venstre siden av bekken oppover dalen spiller ikke så stor rolle. Det var flere muligheter underveis til å krysse bekken. En veldig fin tur i et flott landskap i Setesdalsheiene!

Skoene trenger en vask etter turen!