Lauvåsknollen og Store Nybuåsen i Notodden (21.06.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Lauvåsknollen (538m) 21.06.2021
Store Nybuåsen (500m) 21.06.2021

Litt øst for Notodden går det en vei opp til Høgåsen vanntårn som er et utmerket utgangspunkt for turer i området. Herfra var det merkede ruter blant annet opp til Lauvåsknollen. Jeg fulgte det vestligste alternativet opp til toppen som gikk gjennom åpen og flott furuskog, og en mer direkte rute ned igjen som gikk nede i et søkk med mye vegetasjon. På toppen av Lauvåsknollen sto det fremdeles et gammelt trigpunkttårn som dessverre trolig kommer til å segne om om ikke så lenge. Det er ikke så mange igjen av disse staselige tårnene.

Rundturen tok ikke så lang tid, og jeg innså at jeg kunne rekke en tur opp til Store Nybuåsen i samme slengen. Jeg fulgte lysløypa frem til Slåttemyr og herfra ble det en solid bushing i ulendt og kupert terreng videre opp til toppen. Det gjorde ikke saken noe bedre at jeg langs lysløypa møtte på en ganske velfødt hoggorm, og den var friskt i minnet da jeg bakset meg oppover mot toppen. Jeg fant det høyeste punktet litt innpå åsen, og et stykke unna punktet som er markert på kartet. Topp-platået var åpent, men uten utsikt og de store høydepunktene. På vei tilbake fant jeg et tråkk som førte meg mer i en østlig bue, en trase som var betydelig bedre enn den jeg valgte oppover. Det var ganske varmt denne dagen, og med tett kratt og svette fikk jeg fort selskap av noen hundre svartfluer som tok seg bryet med å følge meg hele veien tilbake til bilen!
Stien opp til Lauvåsknollen er godt merket
På vei opp siste bakken før toppen av Lauvåsknollen
Lauvåsknollen er åpen og fin, men uten utsikt fra selve toppunktet
Langs stien jeg valgte ned igjen fra Lauvåsknollen var det mer begrodd
Store Nybuåsen ses bakerst i bildet
Toppen av Store Nybuåsen i Notodden
Man er på ingen måte helt alene i skogen...
Stilig kunst like ved parkeringen