Øysteinnatten og Nybufjellet på Lifjell (23.06.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Bøkstulnatten (930m) 23.06.2021
Nybufjellet (1,142m) 23.06.2021
Nybunuten (1,064m) 23.06.2021
Øysteinnatten (1,173m) 23.06.2021
Etter endt arbeidsdag i Bø kjørte jeg forbi Sommarland og fortsatte til veis ende til den store p-plassen like ved Lifjellstua. Dette er et godt utgangspunkt for turer på Lifjell. Jeg fulgte T-merket sti opp i skaret mellom Krintofjellet og Bøkstulnatten, og tok like godt en avstikker opp til sistnevnte. Denne lette toppen kan by på en formidabel utsikt og egner seg godt for barnefamilier.
Vel nede igjen i skaret fortsatte jeg langs den merkede stien helt frem til Øysteinnaten som var et av dagens to mål. Dette området av Lifjell er utrolig flott, hele tiden går man i småkupert terreng med flere vann og god utsikt. Øysteinnatten skuffet ikke, herfra kan man se kjente topper i fjern og nær! En sikteskive som er plassert på naboknausen gjør det enkelt å peke toppene ut.
Jeg tok en god rast på toppen før jeg gikk videre mot neste mål, Nybufjellet. Turen gikk vestover til Skardtjønn og herfra direkte opp til toppen. Åpent og fint her også, med mange sauer i området som ønsket meg velkommen! Jeg fortsatte over sørtoppen og videre ned til den merkede stien nord for Nybunuten. En kort avstikker opp på denne som med sin isolerte plassering kunne by på en flott utsikt sørover mot Bø og omegn. Gygrastolen som jeg hadde vært på dagen før synes veldig godt herfra!
Nå var det bare å komme seg tilbake til bilen slik at jeg kunne rekke middagen på hotellet før restauranten stengte. Dermed bar det ned i Oksladalen og videre på merket sti tilbake til p-plassen.
Bøkstulnatten sett fra skaret
Flott utsikt mot Bø fra Bøkstulnatten
Øysteinnatten sett fra stien
Vanvittig flott rundskue fra Øysteinnatten
Tilbakeblikk mot Øysteinnatten fra stien på vei videre mot Nybufjellet
Snart på toppen av Nybufjellet. I bakgrunnen ses Øysteinnatten
Toppen av Nybufjellet. Bak til høyre ses Nybunuten som også fikk et besøk denne dagen
Toppen av Nybunuten. Utsikt mot Bøkstulnatten og det store hyttefeltet like ved p-plassen som var utgangspunktet for dagens tur.