Smedhamran (23.06.2021)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Nørdre Smedhamran (1,898m) 23.06.2021 16:29
Nord for Søre Smedhamran (1,916m) 23.06.2021 17:20
Søre Smedhamran (1,922m) 23.06.2021 17:48
Austre Smedhamran Nord (1,849m) 23.06.2021 19:59
Visits of other PBEs Døråe Helårsbro (1,031m) 23.06.2021 22:36
Dørålseter parkering (1,046m) 23.06.2021 22:49

I går ønsket Hans Thorvald å være med på Austhagedrag, så derfor overnattet vi i Gausdal. Siden det var spådd strålende vær i dag, ønsket vi å dra på tur. Vi undersøkte flere muligheter, men endte opp med Rondane. Ca. klokken ett gikk vi i vei på tur fra Dørålseter. Dagens turmål var Nørdre og Søre Smedhamran. Jeg hadde glemt igjen shorts hjemme, men det fungerte greit med oppbrettet bukse. Varmt og godt vær på nesten hele turen. Ble naturlig nok litt kjøligere ettersom kvelden nærmet seg.

Austre Smedhamran Nord

Vi gikk i veien på sti i starten, og krysset to bekker (vi måtte hoppe fra stein til stein). Fint å ha vanntette fjellsko. På vei oppover til Nørdre Smedhamran tok vi en skikkelig pause. Det var et skikkelig vakkert syn som møtte oss på første toppunkt. Nydelig utsikt! Fra Nørdre gikk vi via Nord for Søre Smedhamran til Søre Smedhamran. Det gikk litt tregt siden det var kuppert terreng. Vi tok oss en liten pause på Søre Smedhamran før vi snudde.

På vei opp til Nørdre Smedhamran
På vei til Nørdre Smedhamran
På toppen Nørdre Smedhamran
Nørdre Smedhamran

Da vi kom forbi Nord for Søre Smedhamran snakket vi litt om mulighetene videre. Vi vurderte om vi skulle returnere samme vei som vi kom, eller om vi skulle gå ned i skardet i øst. Vi hadde sondert terrenget fra Søre Smedhamran, og det så ut til at det skulle være mulig å gå ned til Smedbotn, men vi var litt usikre. Etter å ha funnet en peakbookrapport der GPSsporet gikk ned der vi vurderte, bestemte vi oss for å prøve. Det gikk fint, men det gikk sakte. Da vi kom ned i Smedbotn, spurte jeg Hans Thorvald om vi hadde vært på Austre Smedhamran Nord og Sør før, og det hadde vi ikke. Formen kjentes bra ut, og jeg sa vi kunne gå oppom toppene hvis Hans Thorvald ønsket. Jeg samler i utgangspunktet på +100 pf-topper, men synes det hadde vært morsomt å gå på Austre Smedhamran Nord, siden Hans Thorvald har opprettet en liste med Rondane 1800 PF 50 m. Det endte med at vi gikk oppover mot disse toppene. Vi møtte på en liten hindring som vi måtte gå utenom før Nordtoppen, men det var uproblematisk. Eggen ble litt smalere utover mot Søre, og det ble veldig mye opp og ned, og litt uoversiktlig å se langt fremover. Det ble tidkrevende, og jeg var egentlig fornøyd med pf +50 toppen som vi besteg kl. 20 (etter sju timer på tur). Hans Thorvald sa at det var greit om vi snudde, så da gjorde vi det.

Hans Thorvald med Nørdre Smedhamran bak
Mot Søre Smedhamran fra Nord for Søre Smedhamran
Nord for Søre Smedhamran
Mot Søre Smedhamran
Søre Smedhamran
På vei ned til Smedbotn
Mot Austre Smedhamran Nord
Austre Smedhamran Nord

På vei tilbake fikk vi dratt god nytte av en liten snørenne. Ellers gikk vi en del utenom sti, men også noe på. Vi sjekket om vi kunne følge stien på østsiden av Bergedalsbekken, men bekken var for stor i tillegg til at skardet var for dypt. Det ble derfor litt ekstra trasking i terrenget for å sjekke dette.
Alt i alt var dette en meget flott tur. Mye vakre fjell og natur. Det var mange multeblomster å se nedover mot Dørålseter igjen. Blir forholdene bra fremover ligger det til rette for et skikkelig multeår.
Etter turen kjørte vi et par kilometer tilbake langs Dørålsvegen, spiste spekemat og overnattet i bilen.

På vei tilbake til Dørålseter (vi ser Digerronden)