Sykkeltur fra Nygaard og 2 småtopper (19.08.2012)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Ascents Tjernshaugen S (723m) 19.08.2012
Vottestadhøgda (635m) 19.08.2012

Sykkeltur med innlagte fotturer fra Nygaard. Syklet opp på Saksumdalskjølen, og tok av fra veien rett nedunder Tjernshaugen. Trillet med meg sykkelen et lite stykke i terrrenget, og satte den igjen på en traktorvei som går parallellet med Saksumdalsveien. Først litt bløt myr, og deretter veldig bratt opp på Tjernshaugenplatået. Gikk litt fram og tilbake for å finne selve toppunktet, som absolutt ikke minner mye om et toppunkt. Vel nede igjen på traktorveien rotet jeg litt før jeg fant igjen sykkelen, da jeg først gikk i feil retning.
Syklet så traktorveien, og kom til tjernet rett før Saksumdalsveien, her var det folk som badet. Tok så Saksumdalsveien videre, og tok inn bomveien mot Vottestadhøgda. Syklet såvidt opp langs Hauggardslangmyra, før jeg igjen tok beina fatt og "besteg" Vottestadhøgdas toppunkt på 635 moh. Heller ikke dette noe minneverdi punkt. Nede ved sykkelen igjen ble det raskeste vei hjem.
Syklet tilsammen 40.5 km, og gikk 4 km. Brukte 3 timer og 13 minutter på hele turen, derav på sykkelen 1.55, og til fots 1.18. Nydelig vær. Nå blir det fjøsstell og rundballing resten av dagen.