Blomtjønneggin og Grimaren (23.06.2021)

Written by siroho GSM

Start point Grimås (757m)
Endpoint Grimås (775m)
Ascents Grimaren (1,169m) 23.06.2021
Grimaren Øst (1,188m) 23.06.2021
Blomtjønneggin (1,231m) 23.06.2021 17:57
Visits of other PBEs Grimås parkering (770m) 23.06.2021 10:47
Panorama fra Grimaren

Blomtjønneggi og Grimaren

Blomtjønneggi er den siste toppen som jeg mangler av de høyere toppene på Lifjellplatået. Jeg har vært ved foten på to sider, men aldri besteget toppen. Øyvind hadde aldri vært på Grimås og derfor la vi opp en rundtur der vi gikk Grimaren på turen tilbake. Øyvind får ta Røysdalsnuten en annan gang.

Vi kjørte fra Seljord og opp Grunningsdalvegen til Grimås, bomveg kr 80, med kort.

Vi startet med å gå oppover den rødmerka stien, først så passerte vi Øvre Tvitjønnan. Fint her med krakk til å sitte på, fisken vakte i vannet. Deretter fortsatte vi opp til Grantjønn, her var det også krakk, så måtte ta en lite pause her også. Alle vann er merket her oppe så greit å kjenne seg igjen.

Etter østre Tjorbuvatn gikk vi mot toppen, først opp til neste vann så opp dalen og så mot toppen øst fra, sti/sauetråkk hele vegen. Flere heiloen sang der oppe så her var det noe på gang. Vi gikk en god runde rundt for ikke forstyrre. Gjøken sang i lia og heipiplerkene sang og spilte sine sanger.

Det er stort sett næringsfattig her oppe på Lifjellplatåen, kvartsitt med fin kartlav, en del blåbær og molter, og greplyngen blomstrer fint en del steder. Kunne også se blålyng litt lengre ned.

Full 360 grader utsikt på toppen, så var det bare å peke ut alle toppene jeg hadde vært på før og rutene jeg hadde gått. Astridnatten, Hellerhovet med Hønsehelleren, Troganatten, Gavlesjå med Rognlifjell og Slettefjell, Røysdalsnuten og Mælefjell og så bort til Slåkanuten, Heksfjell, Skorve. Mange minner fra turliv fra 15 års alderen til nå.

Ned igjen tok vi ut ei mer rett linje mot Tjorbu for å gå stien derfra til Grimaren. Fint å gå her oppe, litt bratt valg, men vi kom ned. Det er sankthansaften og ikke et menneske å se, og så flott og varmt det var her oppe i dag.

Vi fulgte grei sti helt ut til Grimaren. Her ble det en god pause for å lade til 350 kneknekker høydemeter ned til bilen. Et menneske skimte vi langt der borte på toppen da vi fikk den i øyesyn, eneste menneske vi så på hele turen.

Det var varmt og vi måtte avkjøle hode i flere bekker i dag, og satte pris på hver sky som dukket opp. Alle små vindpust ble satt pris på og noen sommergjester (sauer) møtte vi.

Fint utsiktpunkt etter stikrysset
Rødflekket perlemorvinge
Grimaren, der turen vår skal ende om noen timer
Da har vi gjort unna de brattaste bakkene og Lifjell på sitt beste dukker opp