Tverrlia (23.06.2021)  5

Written by larskjek (Lars Killingberg) GSM

Ascents Tverrlia (516m) 23.06.2021 15:32
Visits of other PBEs Austdalen parkering (165m) 23.06.2021 12:24
Tverrlia måtte besøkes før å komplettere min liste 100 pf. Indre Fosen og da var det greit å ta denne turen i det flotte været. Ingen problemer med parkeringen da Austdalen parkeringsplass er stor og få biler her. Meget flott grusvei møtte oss i starten og førte oss oppover lia til vi kom til stien (ATV standard) videre mot Juvatnet. Her ved utløpet ved Juvatnet ligger også en trimpost med loggbok. Fint ved vatnet her med hytter og naust men vi skulle jo videre så etter en kort pause her så gikk ferden mot Tverrlia. Nå var det slutt på stien som bare sporadisk kunne sees videre mot Tverrlitjønnan. Her er det et lengre parti med myr som må forseres før man starter på aksla mot toppunktet. Like før du kommer opp i 400 moh. begynner en markant sti som fører deg til toppen. Tverrlia har vært en kjentmannspost for en del år siden så mye av tråkket er vel fra denne tida. Vi observerte flere sauer her også så vi var ikke helt alene. Det ble en god pause på toppen som hadde en flott utsikt. På nedturen var det like før jeg tråkket på en huggorm som heldigvis trakk seg fort unna. Ikke noe særlig stas å møte på disse. Fin tur og stor takk til min sønn Morten som var med på turen!