Fot- og klyvetur til Soggefjellet og Setergjelstinden (22.06.2021)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Soggemoen (50m)
Endpoint Soggemoen (50m)
Soggefjellet nord (1,335m) 22.06.2021 11:08
Soggefjellet sør (1,357m) 22.06.2021 11:08
Visits of other PBEs Norafjellet - parkeringslomme (50m) 22.06.2021 11:08
Bilde #1:Her ved postkassen ved Orabotn lot jeg denne dagen være å følge skiltet mot Norafjellet, og tok i stedet rett frem gjennom skaugen ned mot elva.
Bilde #2: Elva Oråa med Raumadalen og Åndalsnes i bakgrunnen. I det fjerne sees Skorgedalen med Skarven, Smørbotstinden og Kvasstinden.

På denne tirdsagen besøkte jeg fjellryggen som flankerer vestsida av Adelsbreen i Rauma. Jeg har tidligere besøkt de tre toppene som ligger langs østsida av breen, dvs. Adelsfjellet, Middagsbarna og Nordre Trolltind; men nå var det altså Nonshaugen [1194 m.o.h.], Soggefjellet [1357 m.o.h.] og Setergjeltinden [1436 m.o.h.] som stod for tur. Jeg startet ved Soggemoen, og fulgte stien over Soggeberget opp til Orabotn, hvor jeg forlot stien, og la tvers gjennom skogen, krysset elva Oråa, og begynte å klatre oppover nordryggen på Nonshaugen (Bilder ## 1-4).

Bilde #3: Det lot seg greit gjøre å krysse Oråa ved å gå fra stein til stein.
Bilde #4: Litt mer vrient var det å ta seg gjennom  bjørkeskogen både før og etter elva.
Bilde #4: Litt mer vrient var det å ta seg gjennom bjørkeskogen både før og etter elva.
Bilde #5: Utsikt mot Åndalsnes fra nordryggen av Nonshaugen. (Og i bakgrunnen sees Skorgedalen i Rauma, med blant annet Skarven, Smørbotstinden og Kvasstinden).
Bilde #6:Utsikt fra nordryggen på Nonshaugen mot Svartebotstinden, Brøttfonntinden, Ølmannstindane og Setnesfjellet. Isterdalen i forgrunnen.

Jeg hadde nok spart en del tid ved å fortsette på stien opp til Norafjellet, og så krysse over til Nonshaugen derfra; men nordryggen på Nonshaugen er nokså bratt, og har har fint klatreterreng som jeg følte meg tiltrukket av, og i ettertid angrer jeg slett ikke på rutevalget. Nonshaugen bød ellers også på en fabelaktig utsikt både mot Romsdalseggen, mot Åndalsnes, og innover i Isterdalen; og etterhvert som jeg kom høyere opp, også mot Venjetindene og Romsdalshorn (Bilder ## 5-10).

Bilde #7: Store og Lille Venjetind sett fra Nonshaugen (og med Norafjellet foran Venjetindane).
Bilde #8: Romsdalshornet [1550 m.o.h.], Lillehornet [1538 m.o.h.] og Hornaksla [1511 m.o.h.] sett fra Nonshaugen.
Bilde #9: Pause på toppen av Nonshaugen. Venjetindane og Romsdalshornet sees i bakgrunnen.
Bilde #10: Utsikt mot Karihaugen, Svartebotsvatnet og Svartebotstinden. Nede til høyre et utsiktspunkt litt nedenfor toppen på Nonshaugen.

Fra Nonshaugen gikk turen videre opp på Soggefjellet, som har to topper med hver sin varde, den ene på 1335 m.o.h., og den andre på 1357 m.o.h. Denne delen av turen var nokså uproblematisk, og uten noen form for klatring eller klyving, men det var en del steinur, hvorav en del stein som bikket på seg når man tråkket på dem. Utsikten ble selvsagt ikke dårligere av at jeg gradvis vant flere høydemeter; og spesielt innover i Isterdalen, og opp mot Trollstig-platået, kunne man se lengre og lengre (Bilde ## 13 & 14).

Bilde #11: Utsikt fra Soggefjellet tilbake mot Nonshaugen.
Bilde #12: Utsikt mot Trollstigen Camping ved Soggesetra.
Bilde #13: Utsikt mot Alnestinden og Finnan. På grunn av det skarpe motlyset sees Bispen, Kongen og Dronninga bare som siluetter mot fjellene bak.
Bilde #14: På toppen av Soggefjellet (Sør-toppen). Alnestinden kan sees mellom Varden og fjellet Trollklørn.

Fra sørtoppen på Soggefjellet gikk turen videre opp på Setergjelstinden. Opp her var det litt brattere igjen, men ikke verre enn at det gikk fint å klyve. Men her er stienene kledd med svart lav eller mose, så jeg ser for meg at det kan være glatt dersom det nettopp har regnet. Jeg nådde toppen uproblematisk, og etter å ha fotografert litt der oppe fra, spiste jeg matpakken min, før jeg fortsatte.

Bilde #15: Adelsbreen flankert av Adelsfjellet, Middagsbarna, Nordre Trolltind og Store Trolltind, og med Venjetindane og Romsdalshornet i bakgrunnen.
Bilde #16: På toppen av Setergjeltinden. Og da var hjelmen kommet på, for opp dit er det bratt, og det er en hel del løse steiner.
Bilde #17: Ryggen opp mot Trollklørn sett fra Setergjeltinden. Legg merke til de flotte pinaklene på nordryggen av Trollklørn.

Etter å ha vært på Setergjelstinden forsøkte jeg meg også på den første av pinaklene på ryggen opp mot Trollklørn, men ga meg da jeg syntes det var bratt nok; og tenkte det var tryggere å komme tilbake en annen gang, og da i et taulag og med riktig klatreutstyr. Jeg spente så ispigger på turskoene, og gikk i en svær bue over Adelsbreen, mens jeg iherdig studerte de omkransende fjellene gjennom en kikkert jeg hadde med; før jeg la turen over Norafjellet ned igjen til Soggemoen og bilen. Fra Orabotn la jeg nå turen ned en eldre sti som løper paralellt med Oråa ned til Soggemoen, ettersom jeg har sett denne stien på gamle kart (blant annet her på Peakbook) og var nyskjerrig på hvordan den var. Stien gikk nok en del brattere enn den over Soggeberget, men den var til gjengjeld mye tørrere, og uten all den gjørma som den andre stien er beheftet med.

Bilde #18: Den første av pinaklene på ryggen opp mot Trollklørn.
Bilde #19: De tre pinnaklene på nordryggen av Trollklørn sett fra Adelsbreen.
Bilde #20: Majestetiske Store Trolltind sett fra øvre del av Adelsbreen.