Flånebba og Smisetnebba (22.06.2021)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Blåviddalfjellet (1,075m) 22.06.2021 09:36
Nordre Blåviddalfjellet (1,034m) 22.06.2021 09:36
Flånebba (1,147m) 22.06.2021 09:36
Smisetnebba (1,176m) 22.06.2021 09:36
Visits of other PBEs Flånebba fra Røset (1,000m) 22.06.2021 09:36
Røset p-plass (140m) 22.06.2021 09:36
Etter en regnværs-hviledag på fine Fuglevåg camping var vi klar for Flånebba og Smisetnebba. Eieren av campingen mente vi burde gå denne fra Røset og ikke fra Smiset. Det er mye våtere og ikke så fint å gå den fra Smiset, sa han. Vi bestemte oss for å ta han på ordet, selv om det medførte at jeg kanskje ikke klarte å gå dem begge og kanskje måtte kutte Flånebba. Kjørte til Røset, fant parkeringen og vippset kr 50,- for parkering. Stien er merket fra start, det er et skilt litt lengre inne, men siden gir den seg selv, umulig å gå feil. Bratt oppover, skikkelig vestlandsterreng her. Først går man i løvskog men når man kommer ut i åpent terreng er det utsikt hele veien. Et par drikkesteder oppover. Varm dag og det verste var at jeg hadde lagt igjen t-skjortene mine hjemme i Skien og kun hadde ulltøy med meg, ulltrøyen forsvant fort oppover bakkene. Stien gikk fint oppover, med noen få, små snøfonner og etter hvert kom vi opp til et fint vann med is på, her var det også en snøfonn vi måtte gå på. Jeg var sliten, men bestemte meg for at jeg skulle opp på Flånebba!!! Det angret jeg ikke på!!! Fantastisk fin utsikt fra toppen her. En lang rast her før vi gikk ned igjen til og fulgte en sti bortover eggen til Smisetnebba. På veien opp ble vi fristet til å ikke gå over Nordre Blåviddafjellet, det var ikke lurt. Vi fulgte en sti, som vi etter hvert så, gikk nedover mot bygda. Måtte gå rett opp igjen flere meter.
Traff noen koselige folk som vi snakket lenge med om fjell og utsikt og turer osv. På toppen traff vi tre damer, som hadde kommet opp fra Smiset og fortalte om våte myrer og klyvepunkter oppover, de grua seg til nedturen. Etter en lang pause her også bestemte vi at vi ville gå tilbake samme vei vi kom fra i stedet for å gå ned Smiset og gå riksveien tilbake. På vei ned igjen var det varmere og varmere og vi ble skikkelig omringet av fluer. Kristen følte seg som Fluenes herre. Fantastisk flott tur dette. Nå er det hjem til nye sykehustimer.
Utsikt innover Innerdalen på vei oppover
Utsikt tilbake mot Ålvundfjorden på vei oppover
Ryggen bortover med Smisetnebba i det fjerne
Mot Innerdalen
Flånebba
Varden på Smisetnebba
Utsikt fra Smisetnebba

Missing title

Written by LivogKristen 27.06.2021 07:36

Takk, takk. Ja, det er en super del av Norge dette, når været er fint. Vi skulle gjerne vært lengre og gått flere, men jeg er ikke på topp for tiden. Sykehustimer ventet. Vi kommer igjen!! Gleder meg allerede!!!

Gratulerer med fint

Written by Stigun 22.06.2021 21:44

knippe kommunetopper i Midt-Norge siste dager! Fine bilder fra en nydelig del av landet!