Helgetur øst i Bergsdalen (18.06.2021)  5

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Hamlagrø (595m)
Endpoint Hamlagrø (595m)
Characteristic Expedition
Ascents Geitafjellet (1,255m) 18.06.2021
Glynt (1,253m) 18.06.2021
Skrott (1,320m) 18.06.2021
Visits of other PBEs Breidablik (1,163m) 18.06.2021
Vending (823m) 18.06.2021
Vesletjørni p-lomme (600m) 18.06.2021

Litt spontant bestemte vi oss for å ta en helgetur i den østlige delen av Bergsdalen. Vi hadde tidligere vært på tur i den vestlige delen sammen, og undertegnede hadde vært på Vending tidligere. Breidablik var imidlertid en helt ny hytte for oss begge, og den var virkelig verdt et besøk!

Dag 1: Hamlagrø - Vending

Ble ønsket velkommen på Hamlagrø av denne fredlige familien. God sommertemperatur med 18 grader denne ettermiddagen

Geitafjellet (1255) rett frem - Som vi et par dager senere tok turen innom. Vending ligger et stykke til høyre for Geitafjellet, mens Breidablik ligger bak Geitafjellet (sett fra Hamlagrø)

Hele Bergsdalen bærer preg av god merking

Vi gikk kjapt sørover, over Heiane. Hamlagrøvatnet (588) i bakgrunnen

Ingvild gliser i sommervarmen...

... Og det gjorde undertegnede også

Etter 1t 55min er vi fremme ved dagens mål: Vending!

Ingvild ordner som vanlig ut på kjøkkenet

Mens undertegnede er mest flink til å spise mat

Kvelden falt på, og hva passer da bedre enn levende lys?

Dag 2: Vending - Breidablik

Vi våknet opp til 8 grader og regnvær. Det regner veldig mye i dette området, og det var forsåvidt meldt rundt 10mm regn denne dagen... Værmeldingene slo dessverre til denne gang

Ingvild pakker seg godt inn og stålsetter seg for sommerregnet

En litt spennende elvekryssing like sør for Solendevatnet (818) før det for alvor barst oppover bakkene mot Breidablikk

Brått var vi oppe på 1190moh.

... Og få minutter senere var vi ved Breidablik! Vi brukte 1t 55min til Breidablikk - Akkurat det samme som vi gjorde til Vending dagen før!

Et klesskift, og en god sofa gjorde godt nå

Brun lapsgaus smakker alltid godt i høyfjellet!

Chin, chin!

Fruktcocktail m/vaniljesaus til dessert!

Vi ankom Breidablik i 14-tiden, og 2-3 timer senere var været raskt på bedringens vei. Vi fikk etter hvert god utsikt mot Nordre Folgefonna (1633) og Søndre Folgefonna (1648)...

... Samt Rosendalsalpene (hvor vi kunne skimte både Juklavasskruna (1455), Bjørndalstindane (1426) og Melderskin (1426)) og Ulvanosa (1248) lenger mot sørvest

Vi fant det også naturlig å utforske nærområdet. "Gårdstunet" på Breidablik er helt enestående!

Ingvild fant seg raskt til rette på denne stolen

Breidablik har vært her helt siden 1968 (men den opprinnelige hytta er revet)

Trollsk stemning

Undertegnede speider etter nye turmuligheter!

... Og slik ble det! Været lettet såpass at vi ønsket å forsøke oss på Skrott. Vi gikk over Glynt og videre opp toppryggen til Skrott sitt høyeste punkt

Skrott rett frem, sett fra Glynt

Ingvild på Skrott! Det er omtrent 1,5km hit fra Breidablik, med 210 høydemeter til topps og 40 høydemeter på returen. Vi brukte 36 minutter til topps, og en god time på hele turen

Undertegnede på Skrott

Fantastisk utsikt som dessverre ble delvis spolert av tåke. Vi kunne likevel skimte Hardangerfjorden ved Øystese

Fjellfie!

Dag 3: Breidablik - Hamlagrø

På dag 3 våknet vi opp til strålende vær!

Vi ble raskt enige om å ta en tur innom Geitafjellet på vei hjemover. Dette er en nokså kort detour hvis man uansett skal gå normalruten tilbake til Hamlagrø

Noen få minutter senere, og vips så var vi oppe!

Utsikt tilbake til dagens mål: Hamlagrøvatnet (588). Fra Geitafjellet kunne vi se alt fra høyeste topper som Kvitanosi (1433) og Lønahorgi (1410) på Voss, til Vassfjøro (1633) i Ulvik, hele Folgafonna (1648), Rosendalsalpene (opptil 1455), samt klassiske topper i Bergsdalen/ved Kvamskogen som Fuglafjellet (1344), Tveitakvitingen (1299), Torefjell (1050) og Vesoldo (1046)

Flotte fjellformasjoner i toppområdet

I dag fikk vi også se alt vi gikk glipp av i gårsdagens tåkeheim... Og for et skue det var i enkelte partier!

Og etter en dagsetappe på 3t 28min var vi trygt fremme ved Hamlagrø, og ble tatt imot av den samme familien som vi forlot knappe 2 døgn tidligere. Tidsbruken på 3t 28min er inkludert lunsjpause på 25min og detouren innom Geitafjellet som tok omtrent 20min. Denne helgeturen er en trekanttur som absolutt er anbefalt å ta - Og den kan også tas fra Fitjadalen i Øystese om ønskelig!