Skeie FT (20.06.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Krossbu (1,270m)
Endpoint Krossbu (1,270m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Austre Kalven (2,034m) 20.06.2021
Midtre Kalven (2,030m) 20.06.2021
Skeie (2,118m) 20.06.2021
Vestre Skeie (2,113m) 20.06.2021
Visits of other PBEs Krossbu (1,270m) 20.06.2021
Krossbu parkering (1,255m) 20.06.2021

Føringstur for Jotunheimen Arrangement med gjestene Svein og Bjørn. Svein hadde respekt for høyden, imens Bjørn var en ivrig buldrer. God kombo for en flott topp, Skeie via Kalven.

Foto; Rune Haug @haugert

Tåka lå tjukt frem til ca midt på nordsiden av Kalven, da begynte ting å skje.
Begynner å bli vått i "rennannlegget" på Leirbreen. Ellers mye snø på breen enda. Opp mot Kalven har blåisen begynt å komme frem og øvre bregleppe. Ellers mye snø, type knehøyde og gjennsomslagsskare. Blytungt opp. Kalven var fin, underskyet vær. Hurrungane kom opp blant annet og rekka på andre siden av Leirbreen. Skeie var mer gjerrig enn så lenge. Fortsatt mye snø på Kalven og mot Skeie, vi droppa stegjern, men for noen kan dette være nødvendig!

Klatringa gikk fint. 4er-Cruxet gikk som smurt for begge to. Jeg kjente at jeg var rusten, grunnet bruddproblematikk i ribbeina i oppkjøringa. Dette gikk uansett fint, men måtte stoppe og puste litt. Kommer seg kommer seg.
Blåste surt oppe på andre standplass. Valgte lengden ut mot høyre i dag. Først ut mot høyere, så litt buldretraversering tilbake, før men får hendene i en tydelig god kant og sprekk. Herfra og opp er det lett og greit, og fint for standplass. Denne lengden klarte både Svein og Bjørn utmerket.
Fra Vesttoppen til hovedtoppen er det fortsatt noe snø, men ingenting å snakke om.

Ble litt frem og tilbake for min del for å vurdere østryggen ut. Syns den var fin, men omgåelsen har en del is og snø igjen. Vær sikker i din sak om denne skal tas!

Rappellerte ned og kløv ned neste hammer, denne er lett ut mot sørsiden i en trang renneformasjon, type 4 meter, lite eksponert. Videre er eggen svært lett. Kom oss til laveste punkt mellom Veslebjørn og Skeie. Her var snøen i brysthøyde og total råtten. Ingen bregleppe enn så lenge, men måtte krabbe ut på breen de første 5 meterne. Ned mot flatere terreng er det masse snø, kne/lårhøyde og pil råttent. Mye mer snø her enn nordsiden av Kalven.
Fint over breen med sterk vind i ryggen. Kom oss ned til Krossbu hvor Sir Rune Haug ventet med 3 wienerpølser og velkomst. Artig å ses igjen!

Takk for turen Svein og Bjørn! Ses på Uranostraversen senere i sommer Svein, ser frem til det!

Gutta i røyken! Såpass med snø opp nordsiden av Kalven at staver er utmerket!
Skeie
Hurrungarrrrr
Gjengen
Jobber godt
Bukker for besøket

Rsppel

Written by kristoffergh88 22.06.2021 11:07

Høres flott ut med litt semipermanente rappelfester �

Sv: Rsppel

Written by Henriksen 22.06.2021 11:44

Jaaa skal se hva jeg får til på førstkommende lørdag. Det var ikke verdens tørste utvalg av solide sikringspunkter. Den østryggen er fin nok via omgåelsen i nord-flanken, men syns det er mye løs stein til tider og vanskelig å sikre trygt og effektivt. Da er et godt rappellfeste mer effektivt og tryggheten selv.