Tverråtinder FT (19.06.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Spiterstulen (1,106m)
Endpoint Spiterstulen (1,106m)
Visits of other PBEs Rappell mot Vest Midtre Tverråtind (2,220m) 19.06.2021
Spiterstulen (1,106m) 19.06.2021
Svellnosbrean 19.06.2021

Føringstur for Jotunheimen Arrangement. Gjester var Sigve og en herlig gjeng! Opprinnelig plan var hele Svellnosbreen rundt, men så visste værmeldinga et helvete av et vær. Ble enige om en plan B. Enten en tur til Midtre Hellstugutind eller Tverråtindene og Svellnosbreen ned.
Ble enige om Tverråtindene og et besøk innom Svellnosbreahesten.

Startet fra Spiterstulen ca kl 09.00. Regnet pissa ned men det var varmt. Så klamt hele veien.
Kom oss opp til Eventyrisen, det blir et hardt år for den...
Gikk inn på Sørsiden av Solskinntoppen, svært god snø på breen. Opp ryggen mot Midtre Tverråtinden tok jeg en direkte variant opp snøfeltet. Toppskavelen var ca 2 m høy enda så det var en brutal jobb å komme seg rundt/over denne. Fant en god blokk og sikret alle trygt opp.

Over ryggen mot Midtre var det såpeglatt, men ok minus. Mer vind og sludd og slik fortsatte det hele dagen.
Toppen var fin nok, men det hjalp med gruppas svært gode humør! Herlig altså.
Nedfiring ned rappellen vest for Midtre. Her er det to valg; en kort rappell ned til feste eller litt usatt klyving direkte vest mot et solid feste. Vi kløv direkte ned. Vinden tok seg opp her. 15 m rappell, denne er flott!

Eggen mot Store Tverråttinden var sinnsykt glatt. Type at noen hadde smurt zalo over eggen og videre polert den... Store kampsteiner så her gikk det roligere. På toppen ble det en rask lunsj før vi hørte at øksene knitret i tråd med statisk elektrisitet i lufta. Da var det bare å komme seg ned. Gikk en tur innom Svellnosbreahesten på veien og da klarnet det opp, det var herlig.
Ned breen var det seigt og gikk Galdhøpiggenstien ned til Spiterstulen. Grøttjukk tåke ned så det var utfordrende å finne stien. Ble påspandert en munkholm og dusj etter turen.

Tusen takk for turen, vi ses neste år for et nytt forsøk! HERLIG gjeng !!!!

Rebel Rappell
Svellnosbreahesten var fantastisk i 5 min
Piggen x2, Storjuv
Bresjø allerede nå, det er tidlig dessverre...