Russlie - Russvatn - Nautgardstind (13.06.2021)

Written by Grindaplassen (Håvard Nyhagen)

Ascents Nautgardstinden (2,258m) 13.06.2021
Russhellaren (1,426m) 13.06.2021
Semelhøe (1,705m) 13.06.2021
Visits of other PBEs Russtangen p-plass (890m) 13.06.2021
Parkerte ved sauekvenen i Russlie og gikk traktorveien inn til Russvassbue, der vi tok en matbit i hytteveggen. Så langt hadde været vært bra, men solskinnet avtok etter hvert som vi la høydemeterne bak oss på veg opp mot Naustgardstind. Vår andre matpause ble litt ovenfor Semelhøe, der kunne vi se at gråværet kom sigende nordfra og som nå hadde pakket inn Surtningssue i tunge regnværsskyer. Planen var at vi skulle rekke å nå toppen før tåka og regnet nådde hit også, hvis værvarselet på Yr stemte. Vi trasket det meste av siste del av oppstigningen på snø, adskillig raskere en å gå i den grove steinura. Dessverre nådde tåken toppen før oss, så vi fikk ikke sett noe av den fine utsikten på toppen. Fikk tatt et bilde med varden, og så var det å haste seg nedover igjen til vi fikk igjen litt sikt. Fikk en regnskur i området ved Russhellearen, men da vi kom ned til traktorveien letnet det og på det siste stykke ned til bilen så kom sola frem igjen. Vi brukte 9 timer på turen. 8 timer i gangtid.