"Bølhøgda bandet", Venabygdsfjellet (20.06.2021)

Written by cappuccino (Jaap Kerkvliet)

Ascents Nørdre Bølhøgda (1,365m) 20.06.2021
Søre Bølhøgda (1,258m) 20.06.2021
Midtre Bølhøgda (1,304m) 20.06.2021
Start date 20.06.2021 13:45
End date 20.06.2021 17:48

"Oppholdsvær" heter det vel, her i Norge. Litt sånn grått, type vindjakke på/av. Men har man ferie så skal man ut og det var uansett på tide å teste formen og utstyret etter en laaaaang periode med iherdig jobbing, både på jobb og ved å snekre ferdig kjøkkenet.

Siden yr varslet regn kl. 16 denne dagen så var jeg ute i god tid og parkerte bilen ved starten av grusveien som leder til Ramshytta. Etter et kjapt kleskifte så var det bare å sette i gang maskinerien og det var det jeg gjorde. Hadde selvfølgelig noen møter med sau og sauflokker i starten, og prøvde å unngå de typiske situasjoner der man har småskremmede sau foran seg på stien hele tiden. Fikk det til og da jeg ankom det som heter 'Flåtjønnglupen' på kartet så satt jeg kurs på egenhånd og forlot stien og sauene. Nå var det egentlig bare å følge intuisjonen (en methode som har vist seg å fungere rimelig ok før, men ikke alltid) og sette kurs mot toppen av Nørdre Bølhøgda. Tok ikke alt for lang tid før jeg kunne notere meg min første topp denne søndagen og i mellomtiden følgte jeg litt med på klokka og horisonten. Så det var noe voldsomme regnskuer ved Krøkla litt lenger nord og jeg hadde egentlig ikke mye lyst å komme bort i det samme her på høyde 1365, i alle fall ikke på vei ned i et sånn 'galleriområde' med småstup. Så her var det bare å fortsette ferden.

Midtre Bølhøgda var fort unnagjort i samme stilen, bortsett fra stein var det vel ikke veldig mye å se heller, og så var det ned-opp igjen gjennom bånskardet. Her i dette skardet er det både elektrisitetsstolper og urgamle fangstgruper i skjønn forening og følger man vedlagte gpstracken slavisk, så går man akkurat forbi et gammelt fangstanlegg.

Med dette skardet taper man en del høydemetere som man må jobbe inn att for å komme seg til dagens siste topp, den som man kan si ligger nærmest kjente bror Muen (1424 moh). Dette var da altså en siste innsats før også denne toppen var unnagjort og etter 1,2 km med asfalt så var det bare å sette seg fornøyd i bilen og glede seg på en et godt glass prosecco ved hjemkomst.

På bildet ser man Søre, Midtre hhv Nørdre Bølhøgda, sett fra P-plassen ved Muen (øst).