Tungehøgda - Flå/Ringerike (20.06.2021)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Fossebråtan p-lomme (352m)
Endpoint Fossebråtan p-lomme (352m)
Ascents Tungehøgda (664m) 20.06.2021 13:45
Visits of other PBEs Gulsvik-Vollen automatbom (311m) 20.06.2021 12:32
Fossebråtan p-lomme (351m) 20.06.2021 12:48
Elgevadvegen låst bom (349m) 20.06.2021 12:49

Stusselig vær i Lier denne dagen, med lave skyer, dis og småyr. Jeg ville allikevel prøve meg på en liten tur, og valgte en hvor jeg kunne følge veier mye av distansen, og hvor det sannsynligvis ikke var noen spektakulær utsikt.

Da jeg kjørte nordover forbi Sundvollen og Hønefoss, lettet utrolig nok været betraktelig. Herfra og nordover var det til og med sprekker i skydekket, med noen spredte solgløtt. Dette var jo langt bedre enn jeg hadde våget å håpe på.

Strømsoddbygda er vel ikke akkurat verdens navle, kan man si... Veien i nordre del av bygda, fra Aure bru og videre nordover, er ganske smal og ujevn. Etter at jeg hadde kjørt gjennom automatbommen ved Vollen, gikk egentlig ikke veistandarden noe særling ned. I bommen betalte jeg 75 kroner med kort, og fortsatte til veikrysset hvor Elgevadvegen tar av fra Buvatnvegen.

Elgevadvegen er stengt med bom på brua over Buvasselvi, men det var greit å parkere i en stor lomme langs Buvatnvegen ved veikrysset.

Parkeringslomma. Elgevadvegen tar av ned til venstre.
Den låste bommen på brua over Buvasselvi.

Fra der jeg parkerte kunne jeg følge veier i en eller annen form nesten helt opp til toppen av Tungehøgda. Først på Elgevadvegen, som ganske tidlig svingte ned til venstre mot hyttene ved Buvasskoia. Veien videre nordover fikk litt dårligere standard, og denne var også stengt med låst bom. Men skogsbilveien jeg fortsatte på etter Elgevadvegen var veldig fin å vandre på der den hele tiden steg sakte oppover i åssiden.

Veien jeg fulgte videre fra krysset hvor Elgevadvegen gikk ned til venstre.
På skogsbilveien i vestsiden på Tungehøgda. Her med utsikt mot nordvest til Nautskardfjellet.
Etter hvert som jeg kom høyere fikk jeg stadig mer utsikt. Her mot vest, til blant annet Buvatnet.

På ca 550 meters høyde dreide veien ganske skarpt opp mot venstre, i nordøstlig retning. I denne svingen sto det blant annet en gravemaskin, og herfra jobbet de med veien videre oppover et lite stykke.

Partiet hvor de holdt på med å lage ny vei. Åsen i bakgrunnen er Lauvskardfjellet (762).

Da jeg var kommet litt over 600 meters høyde svingte jeg noe brattere opp mot høyre i sporene etter en skogsmaskin. Disse sporene førte meg opp i et hogstfelt, og de forsvant gradvis jo nærmere jeg kom toppen. Hogstfeltet var noen år gammelt, og hadde sånn smått begynt å gro igjen. Det stoppet nesten nøyaktig på selve toppunktet hvor kommunegrensa går. Så fra toppen og østover var det skog.

Dermed hadde jeg gått så og si hele distansen på ca 4 km fra start og til toppen uten å måtte brøyte meg gjennom skog og kratt. Kun litt vandring i lyngen de siste meterne. Så dette er en meget lettgått skogstopp!

Toppen av Tungehøgda (664).

Siden toppen delvis lå i skogen, ruslet jeg noen meter nedover i hogstfeltet igjen hvor utsikten var langt bedre. Her tok jeg en liten pause med en matbit og drikke.

I det åpne området like ved toppen av Tungehøgda (664). Utsikt nedover i Strømsoddbygda.

På returen fulgte jeg samme vei ned til ca 550 meters høyde. Der forlot jeg skogsbilveien for å ta en snarvei, og gikk nokså rett nedover i skogen for å treffe en traktorvei som i følge kartet skulle gå ned til Fossebråtan. Skogen var stort sett grei å ta seg fram i, men et område rundt 450 moh var ganske så uveisomt og tett. Dette var like før jeg nådde traktorveien, men denne veien var også periodevis temmelig gjengrodd. Bedre ble det heldigvis like før jeg nådde Fossebråtan.

Jeg sparte nok en del tid, og ikke minst distanse, på å ta denne snarveien. Det er ikke mer enn drøyt 400 meter man behøver å subbe gjennom lyng og skog. Resten er på vei her også, om enn ganske så gjengrodd innimellom.

Fra returen. I øvre del, på litt over 600 moh, hvor veien jeg fulgte var ganske grisete. Fjellet i bakgrunnen er Bukollen (1121).
Kjerreveien jeg fulgte på slutten, litt før jeg nådde Fossebråtan, var til tider ganske gjengrodd.