Tintoen - stolpejakt i egen kommune (20.06.2021)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Nedre Tinton (751m) 20.06.2021 10:40
Tintoen (788m) 20.06.2021 10:40

Stolpejakta tvinger meg ut på nye steder - heldigvis, og dermed er det muligheter for nye grønne nåler i hjemkommunen. Sykla fra veien over Leirskogen, mot øst og Tintoen. Denne toppen er nok lettere tilgjengelig på vei og sti fra vest, men jeg er ikke redd for litt krattkrig. Satte fra meg sykkelen på snaue 600 hm, da det ble svært bratte kneiker. Fulgte skogsvei opp til hytte på snaue 700 hm like øst for toppen, og la i vei opp krattskogen.

Jeg gledet meg over å ha valgt gummistølver i dag, fordi det var meget vått i terrenget etter det siste døgnets heftige nedbør. Gleden ble brått borte på en liten myr, da jeg meget overrasket kjente at jeg ble våt på høyre foten. En stor bit av gummistøvelen var bare forsvunnet! Hvordan skjedde det?

Åssen kunne dette skje

På høyeste punkt var det lite utsikt, men jeg styrte nedover og nordover til Nedre Tintoen, der den svarte stolpen var plassert. Her var det bedre utsikt mot SØ-delen av Etnedal.

Høyeste punkt
Utsikt fra Nedre Tintoen, over Høljerast og Etnedal.

Jeg hadde glemt vannflaska i dag, så det var bare å pelle seg ned i terrenget til sykkelen igjen, og tilbake til bilen. Da jeg skulle stige av sykkelen, hadde setet tredd seg inn i et hull i buksa i skrittet, som nå revna helt, samtidig som jeg ramla over ende oppå sykkelen. For en kløne! Dermed var både støvlene og buksa blitt ødelagt på samme tur.